Piet Roelofsen haalt met zijn vlet de oogst naar huis
De (tuinders)vlet
^rd hout
sten (of
,5 centi-
'udejans
terwijl
ter. Bei-
geroeid,
Langere
van 2,5
^et voor
idol aan
,esmeed
blad en
dit ook,
de dis-
de bolle
gewicht
nd.
Er voeren in het Ouweland pramen en vletten. De pramen behoorden hoofdzakelijk bij de
veehouders. De tuinders huurden ze wel eens 2,50/dag) om paarden en/of landbouwma
chines te vervoeren. De vlet werd vooral gebruikt door de tuinders. Een vlet is een vaartuig
van hout, staal of tegenwoordig
ook van kunststof. Het woord
vlet komt van vlot, wat ondiep1
betekent. De vletten hadden ook
geen grote diepgang. Houten
vletten waren er in ons gebied
nauwelijks, of de kleine pramen
moeten daar onder gerangschikt
worden. Van de stalen vletten
werden een aantal typen en ma
ten in de polder gebruikt. Eerst
werden deze schepen gemaakt
van geklonken plaatstaal, later
werd lassen meer gangbaar. Hier kwamen de Langedijker vletten voor, maar ook de vletten
van Potveer uit Avenhorn waren zeer geliefd. Aanvankelijk werden ze kloetend voortbewo
gen, maar halverwege de vorige eeuw begon men er (stationaire) dieselmotoren in te bou
wen. Het waren merken als Petter, Albin, Wolsley en Bernard wiens staccato dieseldreun al
voor dag en dauw de serene Eilandspolderstilte doorbraken.
De boorden van de vlet wa
ren doorgaans hoger dan de
praam en werden soms nog
verhoogd met een opstaan-
de, stalen rand. De bodem HP™
was over de breedte vlak en
was licht gebogen van voor
naar achter. De vletten wa
ren uitgevoerd met een roer,
en hadden naast een punt-
boeg vaak ook een punt aan
de achterkant. Heel soms
was er sprake van een ronde
spiegel. Vanwege de betere
wendbaarheid waren de vlet
ten zeer in trek bij de tuin
ders.
De kloet, de riemen en de
tuindersvletten waren dus
onmisbare attributen voor de tuinders. Doordat de afgesproken verkaveling was uitgesteld
vanwege de oorlog, was varen de enige manier om op de akkers te komen.
69
m
ïillOTiil
feii
mm
iiiii