sen, bleek dat er juist aan die bodemscherf vertelde ze over de eerste bewoners die in meer scherven pasten. Met tape aaneen gezet kwam er meer dan een halve pot te voorschijn. 24 cm Hoog, alleen het bovenste gedeelte ontbrak. Het was een vrij grote pot geweest, maar ik had geen idee hoe die bovenkant er uit zou zien. De pot was dunwandig en donker, grijs bruin van kleur. Het meeste Pingsdorf aardewerk heeft weliswaar veelal een lichtgele kleur met als versiering rode vingervegen, maar in deze bruinere kleur komt het soms ook voor. de 11e en 12e eeuw, daar in dat dorpje van plaggenhutten met rietenbedekte daken woonden. Scirmere, zo genoemd in een document uit 1063 van de Abdij van Eg- mond. In de hoop om ook de rest van deze pot te vinden, ben ik ieder jaar tot 2006/ 07, naar die plek in de polder teruggegaan. Geholpen door stormachtige westenwin den en de boeggolven van te hard varende bootjes, viel er ieder jaar wel een stukje van de walkant in sloot. Wat wel weer scherven Dit in een tijd dat Amsterdam nog geen naam had, de Rotte nog afgedamd moest worden, en dat je vanuit dat Scirmere aan de westelijke horizon over het veen, daar waar nu de Schermer ligt, nog net op de geestgronden het dorpje Memoer kon zien. Hoe kan het lopen? In Amsterdam moet men nu vier a vijf meter graven om bij de 12e eeuw te komen, terwijl die bij ons bin nen handbereik ligt. Weer terug naar het museum. U begrijpt het al: Ik kom al meer dan 50 jaar in het museum, maar niets kon mijn verbazing schetsen op die zondagmid dag 15 december 2013. Daar stond het ontbrekende bo venstuk, in scherven, maar keurig gelijmd in een vitrine. Hoe was het mogelijk? Iets waar ik al 15 jaar naar zocht, stond daar tussen kogelpot- ten en Andenne kannen, te pronken in het museum. opleverde, maar toch niet datgene wat ik zocht. Evenzo heb ik heel wat vrienden en fami lie meegenomen naar die plek waar je de middeleeuwen met de hand, tot de elle bogen in het water, uit sloot kon halen. Ik Cor Klinkhamer uit Groot schermer had die vitrine ge vuld met het vakkundig geres taureerd i2e eeuws aardewerk uit zijn collectie. Direct toen ik die bovenkant zag, wist ik het: de structuur van het baksel, de vorm en de paar spatten gravelkleur. Dit kon niet missen, dit was waar ik al die tijd naar gezocht had. Het was blijdschap, het ontbrekende deel was gevonden, maar ook balen omdat een 52

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2015 | | pagina 53