)e Rijper gasfabbriek, schip an bijleg iedereen was gecharmeerd van zo'n ding roep gedaan op de burgerij. De geschie- aan de gevel of in de (over)tuin. Al in 1903 denis herhaalde zich ook wat betreft de diende daarvoor een zaak bij de Neder- bereidwilligheid van diezelfde burgerij om landse Hoge Raad, waar uiteindelijk het een 'vrijwillige' bijdrage te doen. In okto- zgn. lantaarnpalen-arrest' uit voortkwam, ber 1911 valt in het Nieuws van de Dag te Uit bestudering van dit arrest viel op te lezen dat de speciaal voor dit doel opge- maken dat weigeren geen optie was, maar richte 'Straatverlichtingcommissie van Graft het rept met geen woord over lantaarns er de brui aan geeft. Er vloeide te weinig aan de gevel. geld naar de kas, met als gevolg dat Graft Dik kans dat men zich er niet druk over de winter van dat jaar in het donker zou maakte; er was licht, en dat kon - vooral als moeten doorbrengen. Behalve 'die dagen we een tijdje teruggaan, en verder kijken dat den nachtvorstin zich over de bewoners op het Schermereiland - lang niet overal ontfermt. Dat dan weer wel. gezegd worden. ?t de ijkse )ver- nd is acht, and- zoek van uur. n er zgn. at te ?rde- - het soe- ?xtra De Graftdijken De omliggende dorpen In Oost- en West Graftdijk, dat eveneens De sterk op De Rijp georiënteerde Klater- onder Graft viel, had men het ook niet buurt, kreeg eind negentiende eeuw, tbv. breed. Hier deed echter de Zeevarende het tramstation, ook een aftakkinkje voor buidel een duit in het zakje, door als een gas, maar voor Graft - misschien wel ge- soort charitatieve instelling op te treden, voed door de jarenlange kinnesinne tus- Het zeevarendenbestand was tanende en sen deze twee dorpen - geen Rijper gas men moest toch iets doen om zich nuttig (en toen dit in 1933 uiteindelijk toch naar te maken. Zo konden lokale brandstofhan- Graft stroomde, ging niet op aan de straat- delaren zich inschrijven voor de levering verlichting, maar werd gebruikt om op te van petroleum voor de straatverlichting koken). Bij de gemeentegrens op het West- door een jaarlijkse aanbesteding. In 1890 einde stond de laatste paal, en even verder, mocht K. Kaaij de brandstof leveren en op de Grafterbaan, was men met'petrolie' werd ene P. Dubbeld verantwoordelijk in de weer. voor het 'aan stee ken en blusschen der lan- imer a de pWÈsmm f fffllli

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2015 | | pagina 23