geleerd, Riet heeft het vak geleerd bij bak kers in Amsterdam en Purmerend. In 1962 trouwt het jonge stel, een jaar na het over lijden van Simon. Siem en Riet gaan na hun huwelijk in de bakkerij wonen die zij van moeder Geertje huren. De familie Kaandorp In de jaren '30, met de komst van de kerk, de school, het café en het eerste buurtje, groeit de dorpskern van Zuidschermer. Van de kale, stille boel aan de Zuidervaart is in i960 allang geen sprake meer. Er zijn meer huizen in de kern gebouwd en er is een bloeiend gemeenschapsleven. Jan Kaandorp, de cafébaas, is jaren gele den naar Alkmaar verhuisd en opgevolgd door de familie Van Saasse Als deze fa milie het café verlaat, verhuist moeder Geertje Kaandorp met nog zeven thuis wonende kinderen van de bakkerij naar het café annex kruidenierswinkeltje. Zij runt het café tot zoon Niek Kaandorp ver kering krijgt, dan verhuist moeder Geertje met haar jongste dochter naar het nieuwe Zuidschermer wijkje ten zuiden van de kerk. Niek Kaandorp blijft meer dan 20 jaar zetbaas in het café. Geertje Kaandorp blijft in het dorp wonen tot zij op 80- jarige leef tijd naar een verzorgingshuis in Limmen verhuist, waar zij vijfjaar later overlijdt. Als Siem en Riet Kaandorp na twaalf jaar de bakkerij willen vergroten, worden zij eige naar van het huis en het bedrijf. Als Siem de bakkerij overneemt wordt het varken verkocht. Riet: "Siem hield niet van varkens. Voor de varkensmest en ook de as uit de oven en het vuilnis was een groot gat gegraven in de tuin. Zo ging het in die tijd, er was geen vuilnisdienst of zo. Toen het varken wegging hebben we het erf meteen opge knapt. Er veranderde meer, vader Kaandorp bakte bijvoorbeeld zijn beschuit altijd met eendeneieren, maar door de warenwet kre gen we steeds meer te maken met regels. Eendeneieren werden verboden. Later zijn we trouwens helemaal met het beschuit- bakken gestopt. Het is erg bewerkelijk om te doen. We zijn toen Verkade beschuit gaan verkopen Door de 2e generatie Kaandorp wordt de bakkerij vergroot en aan de nieuwe wa- renwetregels aangepast en er komen drie ventwijken bij. Wat echter niet verandert is de relatie met klanten en omwonen den. Riet: "De oven werd in de tijd van mijn schoonouders nog gestookt met turf en tak ken, wij stookten op houtmot. De oven ging nooit uit, en mijn schoonmoeder deed alle kinderen op zaterdag achter de oven in een teil in bad. Daar was het altijd lekker warm natuurlijk. Wij hebben later een douche ach ter de oven gemaakt. Als we gingen douchen dan deden we de deur naar de bakkerij even op slot. Want de klanten liepen altijd meteen de bakkerij in daar was het altijd warm en het rook natuurlijk lekker naar brood. Sluitings tijden hadden we officieel wel, maar daar hield niemand zich aan. Zo ging het in de tijd van mijn schoonouders, en ook bij ons". Net als zijn vader heeft ook Simon een goede relatie met de niet-katholieke bak kers in Driehuizen, en evenals voorheen Simon en Geertje, zijn ook Siem en Riet graag geziene gasten bij alle dorpsfeesten. In de jaren '6o brokkelt de invloed van de verzuiling op de samenleving snel af. Als de 2e generatie Kaandorp het bedrijf in 1962 overneemt, is het merendeel van de Zuidschermer bewoners en de klanten nog katholiek, echter voor Siem en Riet speelt het geloof geen enkele rol in hun relatie tot de klanten. Toch denkt niet iedereen er zo over. Riet: "eind jaren 60 namen we de ventwijk over van bakker Klok in Grootscher mer. Na de eerste keer venten kwam Siem thuis en vertelde dat hij van een paar klan- 8

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2015 | | pagina 9