wm endien tevens uit moet komen te zien. Alvorens tot de daadwerkelijke uitvoering van het raam te komen, is de kunstenaar verplicht een ont werptekening aan het bestuur voor te leg gen. Na goedkeuring wordt de ontwerpte kening een 'vidimus' (wij hebben gezien) genoemd. Van dit raam is de 'vidimus' be waard gebleven. idering ij kg ra af de Nij- pente ren von worden Door de jaren heen is dit raam zwaar be schadigd geraakt. Tussen 1892 en 1896 worden de ramen van de kerk gerestau reerd door het atelier F. Nicolas Zoon uit Roermond. Deze vidimus is dan nog niet bekend, waardoor de restauratoren op eigen kompas moeten varen, waar het de ontbrekende delen betreft. Hoewel de vidimus herkenbaar overeen komt met het huidige raam, is een exacte vergelijking dus niet mogelijk. Tijdens de restauratie zijn de hondjes verdwenen en zijn de zwierige korenaren tot een stijf bosje bovenin het raam verworden. De wijziging van het jaartal van 1635 in 1636 komt wel op naam van Pieter Holsteyn.(11) Zowel op de vidimus als op het raam staat: 'Schermeers beschermer'. Op de tekening heeft de kunstenaar in zwart krijt een ruitpatroon aangebracht, dat correspondeert met de verdeling van de ruitjes, die gezamenlijk het raam vor men. Wellicht heeft hij dit ruitpatroon ook gebruikt als hulpmiddel bij het vergroten van de tekening. In tegenstelling tot deze tekening heeft de kunstenaar bij de uit voering van het raam ervoor gezorgd dat de gezichten van man en vrouw niet door sneden worden door de loodstrips. ter Hol- n Haar- ?t raam ?t talent zijn tijd t A LQKMAER. By Thomas Pietctfz. BaartBoeck - vcrtfoopcr cndc Drnckcc oorblad van 'Octroy van de Scher-meer mitsgha- lers Cavel-Conditien ende Caerte', Thomas Pietersz taart, Alckmaer, 1635PAA in 1628 der stad lof toe: 'oor den De gehele tekst van de vergadering van 16 december wordt in een volgend boek van de Resolutien nogmaals opgenomen (9), met dit verschil dat in de kantlijn bij de hierboven reeds vermelde machtiging de volgende tekst is geschreven: 'Dijckgraef gheautoriseert tot den bestedingen vant glas inde kereke van Schermerhorn te geven bij de polder'. Doel van deze aantekening is misschien om deze autorisatie snel terug te kunnen vinden, of expliciet aan te geven dat de opdracht voor rekening van de polder is(10). Maar het is ook mogelijk dat op het mo ment dat deze tekst wordt overgeschreven de opdracht reeds de volgende fase is in gegaan en Holsteyn zijn ontwerptekening aan het bestuur heeft voorgelegd. konnen ■n heeft d in de ïl. Daar- beschik- r van de ^er-meer' met de ie engel ?ld. Hol- jsting in ij het in n en de De uitvoering Nadat het polderbestuur het ontwerp goedgekeurd heeft, moet Pieter Holsteyn van de'vidimus'een (niet bewaard geble- Want het polderbestuur heeft grote zeg gingschap over hoe het kunstwerk er isK %Sk ;M' iï MITSGHADERS <Cabcl - Conöitien cnöe Camc Ordinaris, wooncndc inde Langhc-Stract, 1 6 3 r>sU r I~ MEER Een 'vidimus mmi

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2015 | | pagina 23