oud Hollondsche wateropvoerwerktuigen,
de vijzel en het schepradzullen den strijd te
gen de centrifugaalpomp moeten opgeven".
een lening aangegaan van 42.000,00
bij de 'Maatschappij voor Gemeentecre-
diet'.
Tegenover Oost-Graftdijk werd een nieuw
stoomgemaal geprojecteerd, niet ver van
de oude twee-molen-gang, even weste
lijker. In 1871 werd door het polderbestuur
het besluit genomen stoombemaling te
gaan onderzoeken. Architect De Vries uit
Wilnis werd aangezocht voor een ontwerp,
doch hij komt verder niet in de geschriften
voor, en van een ontwerp is niets terug te
vinden. Blijkbaar werd het bestuur gewe
zen op een andere ontwerper. Van Jhr. mr.
Willem Boreel van Hogelanden werd een
gedeelte van perceel sectie E, nr. 48 Graft
gekocht. Groot vijf aren en 95 centiaren, ge-
Aanbesteding en bouw
Voor het ontwerp van het nieuwe gemaal
werd contact gezocht met Willem Christi-
aan de Wit (1820-1884) en Klaas de Wit (1818-
1893), broers en ingenieurs aan de Nieuwe
Heerengracht P29 te Amsterdam. Zeer er
varen ontwerpers van dergelijke voorzie
ningen en alom bekend, ook in onze regio.
Hun zevende werk was het gemaal voor de
Eilandspolder aan het Oostdijkje in De Rijp,
en hun tiende was dat van de Starnmeer.
Ze zouden maar liefst 129 gemalen ont-
noeg om als bouwplaats te dienen voor het
gemaal en de bijgebouwen. De Jonkheer
stelde nog wel wat eisen, want zijn land
zou komen te grenzen aan de molentocht.
Inderdaad behoorde de Starnmeerdijk,
waartegen het stoomgemaal zou worden
gebouwd, toen nog tot de gemeente Graft.
Op 28 maart 1873 viel het definitieve besluit
tot bouw van een stoomgemaal en werd er
Ontwerpfragment van het gemaal van de
gebr. De Wit uit Amsterdam.
werpen, vooral in Zuid- en Noord-Holland,
maar ook in het buitenland. De kracht van
het bureau was gelegen in het feit dat de
ontwerpdiscipline van zowel het gebouw
als het machinegebeuren in één bureau
verenigd waren.
M.H.& K HhWlT.
Itn't m ntr.f
HMSTKVMN
1