lis Co opdracht de ramen, waaronder het wapenraam van Alkmaar, te herstellen. In de visblaastraceringen in de kop van het raam werden nieuwe bladmotieven gebrandschil derd, ook de dolfijnen aan weerszijden van de cartouche met de tekst Alkmaer 1657 wer den veranderd. Ook de naam en het jaartal waren onleesbaar geworden en zijn door dit atelier geschreven. Er wordt getwijfeld aan de juistheid van het jaartal, dat mogelijki655 of 1656 moet zijn. Later zijn nog herstelwerkzaamheden ver richt door atelier F. Nicolas Zn. en Toon Berg. Om gebrandschilderde ramen in een goede staat te houden is het geboden ze minstens één maal per eeuw goed onder handen te nemen. In de jaren '90 van de vorige eeuw heeft onderzoekbureau L.C.M. Lamboo de glazen opnieuw bestudeerd, met medewer king van C. Coebergh - Surie en Y. M. Wassink. Daarna zijn de verschillende raampanelen in atelier Bogtman onderzocht en gerestau reerd. Dit alles is uitvoerig gedocumenteerd. Over de originaliteit van het raam zijn de meningen verdeeld: het raam is volgens de een 'sterk beschadigd', een ander bestempelt het als 'vrij gaaf. Daarbij is opgemerkt dat het glas omstreeks 1904 al voor meer dan de helft vernieuwd is. Ook valt het op dat het oude glas soms opnieuw is gebruikt en heel vaak voorzichtig is 'opgehaald'. Men vraagt zich zelfs af of er per saldo nog echt onge schonden, authentiek glas inclusief beschil dering bewaard is gebleven. Dit is onzeker. Techniek en problemen Het Alkmaar-raam bestaat voor meer dan de helft uit negentiende-eeuws vlak glas. Een aantal verweerde ruitjes zijn van oud cilinderglas. De beschildering op de blanke ruitjes bestaat uit donkere contourverf en grisaille, dit is met poeder aangemaakte brandschilderverf waarmee door schadu weffecten diepte en volume wordt gesug gereerd. Vervolgens de kleuren zilvergeel en 'Jean Cousin'(antiekrood), die tijdens het bakken een verbinding aangaan met glas, evenals contourverf en grisaille. De andere kleuren zijn geschilderd met emailverf, die zich in de oven op het glas hecht, maar op den duur haarscheurtjes vertoont en dan kan afschilferen. In de loop der eeuwen ondervond het glas als drager van de brandschilderingen ver schillende problemen. Naast glasbreuk, ontstonden leksporen en krassen op het glas en trad er verwering op door put- en vlekcorrosie.Ookde verf en grisaille konden vervagen en er ontstond craquelé, zoals hierboven vermeld, met als gevolg het af schilferen van de verf. Ook de kwaliteit van het lood vermindert op den duur. Daarom is het belangrijk het glas regelmatig na te zien en te repareren. Tot slot Gebrandschilderd glas is een bijzonder fra giel materiaal. Daarom is het een wonder dat dit prachtige Alkmaarse wapenraam - weliswaar dikwijls hersteld en vernieuwd - zo lang bewaard is gebleven. Dit is met name te danken aan de volharding van de bevolking, met name het kerkbestuur van De Rijp. Ondanks alle tegenslagen hebben zij het opgenomen voor de serie schitteren de ramen in hun kerk. Niet enkel de meest aansprekende ramen met verhalende af beeldingen, maar ook gebrandschilderde wapenramen kregen hun warme aandacht. Met de aanstaande gemeentelijke fusie kan het bestuur van Alkmaar nu ook trots zijn op het door hen geschonken wapenraam. Janneke van Zanten-van Wijk 16

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 16