K De aanpakverschilde of men te maken had met een vaarpolder of een polder waar de stukken land grensden aan de openbare weg. In de Krommeniër Woudpolder, een aan de Starnmeer grenzende vaarpolder waar men in 1961 begon, werd een lang smalspoor aangelegd. Deze liep van de (huidige) Provinciale weg Zaandam - Uit geest naar de Markervaart, aan - van hier uit gezien - de overkant van Markenbin- nen. In Krommeniedijk kwam een hijsinstallatie te staan waar de vrachtwagens werden ge lost en materieel werd overgeladen op lor ries. Via noodbruggen werden materialen naar de bouwplaats vervoerd, en speciaal aangepaste lorries zorgden ervoor dat er geen betonmixers het land in hoefden. Nog hetzelfde jaar werd het funderings werk aan die kant afgerond en kon het fei telijke mastenbouwen beginnen. Hiervoor Klimmen zonder valbeveiliging, was niet meer dan normaal was weer een ander bedrijf verantwoor delijk. Het maken van de fundering ging veel sneller dan de opbouw van zo'n mast, daarom kon men voor de masten geen gebruik maken van dezelfde logistieke middelen. Dit werd opgelost door boeren met koeienpramen te mobiliseren voor de aanvoer van deze materialen. In de Starnmeer, de volgende polder in het rijtje, was het bijna van hetzelfde laken een pak. Ook hier een smalspoor, maar omdat dit geen vaarpolder was, zal de aanvoer van het mastmateriaal een stuk eenvoudi ger zijn geweest. Kennelijk was het 'ruig volk', die masten, bouwers. Er gaan verhalen dat ze vaak tot diep in de nacht in Café'De Marken'in Mar- kenbinnen zaten, om vervolgens de vol gende dag weer op veertig meter boven de grond op een traverse te balanceren. Tien masten en drieëneenhalve kilometer verder stuitte men op het Noord-Hollands kanaal. Zoals eerder beschreven stonden daar al masten. Vier stuks.Twee die het ka naal overspanden, en aan elke kant een zo genaamde afspanmast. Dit viertal stamde echter uit het al eerder genoemde jaar 1923 en werden niet goed genoeg bevonden voor het nieuwe tracé. Dus ook hier - in het laatste deel van het tracé - nieuwe masten Het transformatorstation Oterleek, dat in de jaren vijftig verschillende keren was getroffen door brand (waardoor een groot deel van Noord-Holland in het don ker kwam te zitten), kwam in zijn huidige vorm in het begin van de jaren zestig ge reed. In de Schermer bouwde men ondertus sen door. Ook hier weer op de inmiddels beproefde smalspoor-methode. Het spoor werd aangelegd vanaf de Laanweg en vanaf de Driehuizerweg, zodat men bij geen enkele boer met zwaar materieel over het erf hoefde. De oude 50 Kv lijn

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 8