wrtkc Wertwri d«l ïtlllcn UiUttaKcO vnn con door het Ptixindjal EIcctriateLhtHflnjf van Schagcn j\an W. Groot Jbzn, te Akersloot li üUijlw verplichting opjsvletfil (en JJiizkn vin ïijn eigendommen ir, de gemeente Aken ilool. waarop vierrti.istcönslnictiet /uilen I SUOklJ-lldl I AN». IV MinNiT van Waii-r^r aal lic-f-lE nan P. GpoolJïii. cc [kerusicr do verplichting (c HL(I i-MJUfrt, dill <yvVr ?;Lj n flfcvii- doinm«i in do gnnceDlc Akersloot ail we-p don gesponnen rtii bownjfroiwlsche riectri- iChe grlriililtg.iTi rtj? tik' [■i^oilduiïiinrh i.ul- Il-il wcitlK'il (itpLaiiLil tl i jl iJtaiLotijijtriKtiei N Liniftl-I li *1 Li (ld Lil tl IMUW 11 h!l" til tl- "111hr.f|s.:iii:inr.\li'h1.11;.1 van AinstonLini naar v.uilIl-u grpl .i.kl11 versie van deze'hoge palen! ook al het geval was. Wel zeker is dat 42 meter in (heden daagse) luchtvaarttermen 'peanuts'is, en dus als levensgevaarlijk bestempeld kan worden. Tegen het einde van de jaren vijftig waren er veranderingen op til. De vraag naar energie steeg en men had plannen om de 50 Kv-lijn te verzwaren naar een 150 Kv. Dit kon echter niet op de bestaande masten. De oude lijn vanuit Wormerveer, die met hoge masten de Tapsloot bij West-Knollendam overspande, wilde men slopen en hiervoor in de plaats een nieuw tracé aanleggen. Dwangbevel om masten te gedogen ze er tot op de dag van vandaag. Tegenwoordig staan bij West-Graftdijk twee enorme zgn. vakwerk-masten van ruim zestig meter hoog, die het Noord-Hollands kanaal overspannen. In 1923, bij het over schakelen naar 50.000 volt, werden deze - al thans, de voorlopers hiervan - neergezet op de noord- en zuidoever. Het bovenstaande krantenberichtje uit 1920 laat zien dat lang niet iedereen gecharmeerd was van zo'n mast op zijn land. De 'hoge palen'werden ze genoemd in de Graftdijken en omgeving, en hadden vooral op de jeugd een onweerstaanbare aantrek kingskracht om erin te klimmen en er zijn zo links en rechts wel eens wat ongelukken gebeurd. De hoogte had maar één doel: de scheepvaart. Die was nog van levensbelang in die tijd, en de masten mochten hiervoor geen belemmering vormen. De militaire vlieger Jan van Giessen, zoon van de doopsgezinde dominee in Oost- Graftdijk, had ook een stunt met betrekking tot de masten: hij vloog met zijn toestel onder de draden door. Tegenwoordig is de veilige doorvaarthoogte 42 meter, het is niet helemaal duidelijk of dat toen, met de eerste Het eerste deel van het tracé Al halverwege de jaren vijftig werd de be volking (voornamelijk boeren, want hen ging het ten slotte het meeste aan), tijdens door het P.E.N. georganiseerde bijeenkom sten op de hoogte gesteld. Visser Smit, de toenmalige aannemer (tegenwoordig onderdeel van VolkerWessels), tekende voor het hei- en grondwerk. Afbraak van de masten bij West-Graftdijk

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 7