Een artikel uit het blad 'Alles Electrisch' uit 1933, lijkt nog de meest plausibele verkla ring te hebben. Hierin wordt gesteld: 'Het betreden van deze gebouwtjes door niet terzake deskundigen is levensgevaarlijk. Dit gevaar nu wordt onderstreept door de in de muren gemetselde 'Haan' en 'Hond'. De haan staat daar om zijn waarschuwing uit te kraaien: Mij is dit huis ter bewaking toe vertrouwd, geen onbevoegde mag hier bin nentreden en aan de andere zijde komt de hond met zijn nog verder strekkende taak: Mij is dit huis ter verdediging toevertrouwd en ik sta gereed die verdediging op mij te nemen. De haan doet dus een beroep op het verstand en voor degenen die daarvoor niet vatbaar zijn, is er de hond, die niet verder argumenteert, doch toehapt. Zooals reeds eerder gezegd, is het eigenlijke doel, waar mee de kleurige tegels worden aangebracht slechts versiering en hun beteekenis als sym bool der waakzaamheid zal mogelijk velen voorbij gaan. Uiteraard zijn symbolen altijd voor meerdere uitleg vatbaar, zoodat, als er lezers zijn, die bij de tegels denken aan 'de aankondiging van het licht' en de 'trouwe levering', daartegen geen bezwaar is. Ook zijn wij tevreden wanneer zij voor zichzelf het antwoord gevonden mochten hebben, dat een onzer enthousiaste electrisch kokende afnemers gaf bij de beschouwing onzer zwij gende waarschuwers: 'De haan kan het niet bekraaien zoo mooi als 't is, en de hond kan het niet beloopen zoo vlot als 'tgaat...'. De schrijver van dit laatste stukje had ove rigens een vrij nuchtere kijk op het geheel. Hij besluit met:'Bovenstaande verklaringen worden door lang niet iedereen herkend, en dus alle symboliek ten spijt, men zou het ook gewoon als versiering kunnen beschou wen...'. Eric Berkhout Bronnen: www.nederlandstegelmuseum.nl; http://ximaar.wordpress.com; http://resources.huygens.knaw.nl www.wikipedia.nl 42

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 42