I
nb.
Best lastig dus, die bouw, en daarna perma
nent zo'n mast op het land. Maar het P.E.N.
trok de knip en hield zo iedereen tevreden.
Zo werd schade ook relatief snel afgehan
deld. Toen bij het afhangen van de draden
een (veel te) zware vrachtwagen het wegdek
van het Haviksdijkje in Grootschermer aan
gort reed, mochten de manschappen van
Woestenburg in de herfst van 1969 uitrukken
om dit weer in orde te brengen. De rekening,
bijna tienduizend gulden, werd (al) in maart
1970 - zonder slag of stoot - voldaan.
Toch heeft Grootschermer (naast de horizon
vervuiling) nog een blijvend litteken opgelo
pen: de stalen ophaalbrug in het Zuideinde
werd geramd door een betonmixer van de
mastenbouwers en onherstelbaar bescha
digd. Natuurlijk is ook dit vergoed, maar
vreemd genoeg is deze brug nooit hersteld
of herbouwd. Tot juli dit jaar moest men het
in Grootschermer met een plat, betonnen
exemplaar doen.
Smalspoor, geïmproviseerde
bruggen en stophout.
De feitelijke bouw in de Eilandspolder
Toen alle bezwaren waren weggewuifd,
kon de bouw beginnen. Dit deed men bij
het zogenaamde opstijgpunt in Oterleek,
in mei 1967.
Waar nu benzinestation 'De Poel' staat, op
de grens van Graft en De Rijp, was toen
een open plek. Bij de firma Visser Smit,
ook hier verantwoordelijk voor het hei- en
grondwerk, hadden ze hun oog laten val
len op deze plek. Er kwam een directiekeet
te staan en een woonwagen, waar Dirk
Verveer - een van uitvoerders - samen met
zijn vrouw (tijdelijk) in ging wonen. Nu kij
ken we daar misschien een beetje vreemd
tegenaan, maar in die tijd was het heel ge
bruikelijk dat er iemand (meestal een jon
ge man zonder achterban) permanent op
het werk was. Deels voor bewaking, deels
om contact te houden met de thuisbasis
in (dit geval) Papendrecht. De rest van de
manschappen zat in een voormalige nota
riswoning in Purmerend en bij café Oude-
jans hadden er ook nog een paar onderdak
gevonden. Het waren lange werkdagen
(soms wel tot tien uur 's avonds), maar op
vrijdag werkten ze tot twaalf uur, waarna
iedereen - behalve Dirk Verveer - naar huis
ging.
In de Schermer ging het allemaal nog heel
eenvoudig. Een mobiele heistelling, ge
monteerd op een bulldozer kon rijden op
de relatief harde Schermergrond, en via
een dieselloc op smalspoor, werd het ma
terieel aangevoerd. Maar eenmaal aange
komen bij Grootschermer moest toch echt
plan B uit de kast gehaald worden. On-
13