ter in de winkel ontstond, had niets te ma ken met het maken van explosieven voor de ondergrondse, het werd veroorzaakt door een fout bij het fabriceren van zgn. kleizeep. Een hopeloos surrogaat dat men maakte omdat echte zeep niet meer te krij gen was". Hij voegt er nog aan toe: "Mijn vader zat gevangen in Duitsland en de rest van ons gezin was ingetrokken bij ome Jan en tante Riek, twee huizen ten oosten van de winkel van Kuin. Via de tuin van bakker De Zwart kwam ik daar achterom om met Freddy (zijn schuilnaam) te spelen. Op straat mocht hij niet komen, want hij was - inderdaad zoals Keuning stelde - een Joods onderduikertje. Na zijn dood is hij begraven aan de voet van de Damtoren" Ook rept het artikel over'het begin van een brand', maar Andries de Jong heeft de Rijper Courant er even op nageslagen. In de editie van 16 juni 1945 valt te lezen dat de nood- winkel van Kuin alleen 's middags van 14.00 tot 17.00 geopend is. Het moet dus een be hoorlijke brand zijn geweest, waarvoor zelfs een noodwinkel werd ingericht. Het feit dat deze er in juni 1945 nog steeds was, heeft ongetwijfeld te maken gehad met het te kort aan bouwmaterialen. De advertentie van Freddy - pas in mei, na de bevrijding - moet gezien worden in het licht van zijn Joodse afkomst. Al met al dus een verhaal waar wat nuances in aangebracht moesten worden. Auteur Hans Keuning verbaast zich hier niet echt over, zo laat hij in een reactie weten. "Het is een verhaal zoals mijn moeder het me heeft verteld en dat er meerdere kan ten aan zouden zitten, viel te verwachten. Ik hoopte dat er door dit artikel meer boven water zou komen, en dat is gebeurd. Het valt niet mee om gebeurtenissen van zeventig jaar geleden op te diepen en daar komt nog bij dat het menselijke brein is niet bepaald onfeilbaar is" Deze laatste zin geeft mij de gelegenheid hier iets dieper in te duiken. Het menselijk brein zit ingewikkeld in elkaar en is inder daad, zoals Hans Keuning stelt, verre van on feilbaar. Gebeurtenissen worden opgesla gen in het korte termijngeheugen en gaan over naar het lange termijngeheugen. Daar treedt, naarmate men ouder wordt, lang zaam maar zeker vervaging op. Een ding als 'de waarheid' is onder te verdelen in twee soorten: de absolute waarheid, die we alle maal kennen en waar geen speld tussen te krijgen is, en de subjectieve waarheid. Deze laatste is van een heel andere orde en wordt gecreëerd door de manier waarop iemand iets heeft beleefd. In feite heeft ieder mens zijn eigen subjectieve waarheid, want ie dereen bekijkt dingen uit een ander (eigen) perspectief. Ook hebben we de neiging om de eigen rol in de herinnering af te zwak ken of juist te versterken (net wat voor de persoon in kwestie het gunstigste uitkomt). In zulke gevallen wordt al heel gauw over 'valse herinneringen' gesproken. Een wat onprettig klinkende term, dat als fenomeen natuurlijk is onderzocht. Wat blijkt? Er vallen 'gaten'in ons geheugen en door een onbe wust proces in onze hersenen worden deze weer'gevuld', en dat gebeurt soms met'ver- zonnen'details en/of gebeurtenissen. Voor een oudheidkundig tijdschrift niet echt handig, en de redactie is zich er ter dege van bewust dat dit afbreuk kan doen aan de kwaliteit (en geloofwaardigheid) van de Kroniek. Hoe graag wij dit ook anders hadden ge zien, van de redactie uit zeg ik: "ik ben bang dat u het ermee zult moeten doen". Eric Berkhout 6

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 6