MENU.
PURMERENpn
ging daar over het water naar toe,
maar paste bij De Rijp niet onder
de (vaste) Beemsterbrug door. De
32 ton wegende gevaarte werd van
de boot getakeld en over de weg
om de brug heen geleid.
Overigens deed de lijn De Rijp zelf
niet echt aan, maar draaide, ko
mende vanaf de huidige Westdijk,
via station Klaterbuurt de Beem-
ster in naar Purmerend.
Toch was het hele Noord-Holland
se tramavontuur geen lang leven
beschoren. In 1930 besloot de ge
meenteraad van de Beemster niet
langer medewerking te verlenen
om de lijn te behouden. Het kostte
meer dan dat het opleverde. De
stoomtractie werd ingehaald door
de tijd, en elektrificatie was het
nieuwe woord. Een jaar later was
het gebeurd met de stoomtram. In
1932 nam de zogenaamde'Blauwe
tram' nam het over, en in andere
gebieden, zoals de Bollenstreek en
Amsterdam heeft deze vorm van
vervoer het nog wel tot het einde
van de jaren vijftig volgehouden.
In deze contreien deed de bus
haar intrede De N.Z.H.T.M. werd
afgekort naar N.Z.H en in 1931
werd de buslijn Purmerend - De
Rijp geopend, de eerste reguliere
buslijn in Nederland. Al heel snel
werden meer lijnen opgestart. Ten
koste dus van de stoomlocomotieven, die
uiteindelijk werden verkocht aan, wat toen
nog Belgisch Kongo heette.
47