MENU. PURMERENpn ging daar over het water naar toe, maar paste bij De Rijp niet onder de (vaste) Beemsterbrug door. De 32 ton wegende gevaarte werd van de boot getakeld en over de weg om de brug heen geleid. Overigens deed de lijn De Rijp zelf niet echt aan, maar draaide, ko mende vanaf de huidige Westdijk, via station Klaterbuurt de Beem- ster in naar Purmerend. Toch was het hele Noord-Holland se tramavontuur geen lang leven beschoren. In 1930 besloot de ge meenteraad van de Beemster niet langer medewerking te verlenen om de lijn te behouden. Het kostte meer dan dat het opleverde. De stoomtractie werd ingehaald door de tijd, en elektrificatie was het nieuwe woord. Een jaar later was het gebeurd met de stoomtram. In 1932 nam de zogenaamde'Blauwe tram' nam het over, en in andere gebieden, zoals de Bollenstreek en Amsterdam heeft deze vorm van vervoer het nog wel tot het einde van de jaren vijftig volgehouden. In deze contreien deed de bus haar intrede De N.Z.H.T.M. werd afgekort naar N.Z.H en in 1931 werd de buslijn Purmerend - De Rijp geopend, de eerste reguliere buslijn in Nederland. Al heel snel werden meer lijnen opgestart. Ten koste dus van de stoomlocomotieven, die uiteindelijk werden verkocht aan, wat toen nog Belgisch Kongo heette. 47

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 47