UYT DEN OUDEN DOOSCH Stoomtram No. 5, 'De Broek in Waterland', hier op weg van Alkmaar naar Purmerend. Gefotografeerd in Stompetoren (of De Buurt zoals het ook wel werd genoemd) in de jaren twintig van de vorige eeuw. De tram rijdt aan wat we nu de 'stille kant'van de Noordervaart noemen. De stoomtram werd geëxploiteerd door de Noord Hollandse Tramweg Maatschap pij (N.H.T.M)welke in 1888 al de tramlijn Amsterdam - Edam opende. Er waren 14 locomotieven, die naast een nummer ook allemaal een plaatsnaam kregen. Zo was er onder andere eenSchermer', een 'Buik sloot' en een 'Edam'. Eigenlijk waren alle plaatsnamen waar de tram langskwam wel vertegenwoordigd. Er was overigens ook een Tweede Noord Hollandse Tramweg Maatschappij, die werd opgericht omdat de eerste niet voor zag in uitbreiding van het lijnennet. Men had haast, en dat bleek ook uit het feit dat de aannemer die de sporen legde aan de kant werd gezet omdat er naar de smaak van de directie niet snel genoeg werd ge werkt. De aftakking van Middenbeemster naar Alkmaar werd op 15 juli 1895 in deze laatst genoemde stad feestelijk in gebruik ge nomen. De burgemeesters van Alkmaar, Purmerend, de Beemster en De Rijp (de Schermer wordt niet genoemd) waren uit genodigd om dit te vieren. Met de aanleg was een bedrag van 150.000 gulden ge moeid. De Rijp moest hieraan tien jaar lang 300 gulden bijdragen, en De Beemster 20 jaar lang 700 gulden. Er werd flink geïnvesteerd. In 1924 werd er in Kinderdijk nog een nieuwe, stalen tram- brug gemaakt voor Schermerhorn. Deze BUURT, STOMPETOREN

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 46