UYT DEN OUDEN DOOSCH
Stoomtram No. 5, 'De Broek in Waterland',
hier op weg van Alkmaar naar Purmerend.
Gefotografeerd in Stompetoren (of De
Buurt zoals het ook wel werd genoemd)
in de jaren twintig van de vorige eeuw. De
tram rijdt aan wat we nu de 'stille kant'van
de Noordervaart noemen.
De stoomtram werd geëxploiteerd door
de Noord Hollandse Tramweg Maatschap
pij (N.H.T.M)welke in 1888 al de tramlijn
Amsterdam - Edam opende. Er waren 14
locomotieven, die naast een nummer ook
allemaal een plaatsnaam kregen. Zo was
er onder andere eenSchermer', een 'Buik
sloot' en een 'Edam'. Eigenlijk waren alle
plaatsnamen waar de tram langskwam wel
vertegenwoordigd.
Er was overigens ook een Tweede Noord
Hollandse Tramweg Maatschappij, die
werd opgericht omdat de eerste niet voor
zag in uitbreiding van het lijnennet. Men
had haast, en dat bleek ook uit het feit dat
de aannemer die de sporen legde aan de
kant werd gezet omdat er naar de smaak
van de directie niet snel genoeg werd ge
werkt.
De aftakking van Middenbeemster naar
Alkmaar werd op 15 juli 1895 in deze laatst
genoemde stad feestelijk in gebruik ge
nomen. De burgemeesters van Alkmaar,
Purmerend, de Beemster en De Rijp (de
Schermer wordt niet genoemd) waren uit
genodigd om dit te vieren. Met de aanleg
was een bedrag van 150.000 gulden ge
moeid. De Rijp moest hieraan tien jaar lang
300 gulden bijdragen, en De Beemster 20
jaar lang 700 gulden.
Er werd flink geïnvesteerd. In 1924 werd er
in Kinderdijk nog een nieuwe, stalen tram-
brug gemaakt voor Schermerhorn. Deze
BUURT, STOMPETOREN