ZOGING DAT. Actueel als we zijn bij de Kroniek, en met het seizoen in aantocht, gaat deze' Zo ging dat...'over zwemmen. Toen in 1901 de leerplichtwet van kracht werd, gingen niet veel later ook de eerst stemmen op om een vorm van school zwemmen in te voeren. Het duurde ech ter nog tot in de jaren twintig voordat de eerste aanzet hiertoe werd gegeven. Over dekte 'badinrichtingen' zoals ze toen ge noemd werden, waren er nauwelijks dus de kinderen dienden de edele zwemkunst wel in één zomer onder de knie te krijgen. Er werd lesgeven 'aan de hengel'zoals dat heette. Met een tuigje en een touw aan een stok werden de kinderen te water gelaten, terwijl de badmeester op de kant bleef staan. Hier kleefde wel een groot nadeel aan: er kon geen sprake zijn van groeps lessen, want de badmeester kon maar één hengel tegelijk bedienen. Pas in de jaren dertig kwam er een echte lesmethode overwaaien uit Oostenrijk, maar dit was nog geen aanleiding om schoolzwemmen massaal in te voeren. Dat gebeurde later, in de vijftiger en zestiger jaren, wel. Tot die tijd redde men zichzelf en was zwemmen voornamelijk zelfstudie, hetzij bijgestaan door ouders, hetzij door inven tief gebruikvan hulpmiddelen. Wat te denken van het jongetje op de foto? We zien de Starnmeerdijk en schrij ven het jaar 1947/48. Kennelijk heeft hij (of zijn ouders) nog niet zoveel vertrouwen in zijn zwemkunsten en is ervoor een simpe le, maar doeltreffende oplossing gekozen. De binnenband van een fiets een paar keer om zijn middel, en pompen maar. Wel kon je je lelijk prikken aan het ventiel, dus was het zaak deze de goede kant uit laten wij zen. De fiets in de berm geeft reden te denken dat hij de binnenband daar zojuist heeft uitgesloopt, maar dat is niet het geval.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 22