Pater Filster was van Hollandse afkomst en
stond voor: U.E. van Deventer; er schijnt
zelfs een weg naar hem te zijn genoemd
(Finsterweg in de Bottschlotter Koog??) In
1642 werd zijn naam nog genoemd als zijn
de werkzaam aan een dijk en de opbouw
van parochies daarlangs.
Rond 1648 was het gedaan met de Hol
landers, en keerden zij huiswaarts. Het ver
volg van de dijken vanaf Fahretoft hebben
vrijwel allemaal het ontwerp van Leegh-
water gevolgd, die de afronding niet kon
meemaken. Aanvankelijk bestond het plan
van Leeghwater uit 12 parten.Twee parten
betroffen de Butsloot en Fahretoft, de rest
werd in 1702-04,1705-25 en 1726-27 in drie
delen voltooid.
Ondertussen waren er in de 17e eeuw al
veel stukken van de zee van de Dagebül-
ler Bucht ingepolderd en daarmee was de
baai stukken kleiner geworden. De inpol
deringen richting zee zijn doorgegaan tot
1914. In 1897-99 is het eiland Oland met
dijken verbonden. Nadat een deel van de
dijk naar Fahretoft in 1914-19 was ingestort,
is in 1925-27 een nieuwe gemaakt naar Da-
gebüll.
Op de kaart van Leeghwater eerde hij en
kele begunstigers door hun namen aan
waterwerken te verbinden.
De eer viel te beurt aan Augusta, de ge
malin van hertog Adolf, aan hertog Jo-
hann Adolf en aan Diderick van Pallaes
van der Starre. De dam tussen Dagebüll
en Galmsbüll noemde hij 'D'Hollantsche
dam'. De namen zijn verloren gegaan. Al
leen de vroegere Mariendeich, over het
eiland Fahretoft, werd Hollanderdeich ge
noemd en is tegenwoordig wegnummer
L6.
Door de bedijking van de Dagebüller
Bucht hoopte men 16.005 Demat te win
nen. Omgerekend naar huidige maten
zou dat neerkomen op 9.603 hectare (de
Beemster is 7207 hectare).
Het duurde lang voordat de landaanwin
ningen van de Dagebüller Bucht nauw
keurig in kaart werden gebracht. Nico-
laas Visscher tekende in 1680 nog steeds
de toestand van 1630. Johannes Hübner
tekende in 1752 de Dagebüller Bucht van
1635.147 Jaar na de vloed van 1634 werd
Nordstrand nog steeds verkeerd in kaart
gebracht.
Nadat de Hollanders in 1648 het gebied
van de Dagebüller Bucht hadden verla
ten, werden er lange tijd geen landme
tingen op touw gezet. Tussen 1727 en 1742
werd de nieuwe kustlijn aangegeven op
de zeekaarten.
In 1654 (20 jaar na de Burchardivloed) be
dankten de Hollanders de hertog met 100
Ohm Rijnwijn (1.500 liter). De reden van
deze ode is ver te zoeken, of was het vis
sen naar een nieuwe opdracht? De eerste
Engelse oorlog was net achter de rug, de
pest heerste in Amsterdam, en de zucht
naar geld was aanwezig.
Uiteindelijk is de hele kustlijn van Slees-
wijk-Holstein door tal van droogleggin
gen en dijken volledig veranderd. Het
overgebleven waddengebied van Neder
land tot Denemarken is op 26 juni 2009
tot UNESCO wereld natuurerfgoed ver
klaard.
Op de keper beschouwd, is het werk van
Leeghwater aan de droogmakingen en
dijkenbouw in Sleeswijk-Holstein beperkt
gebleven tot opmetingen, kaarten maken
en een beetje toezicht houden.
Hij deed dit niet op eigen houtje, maar hij
had steeds een geldschieter achter zich.
Het blijft overigens een hele eer om als
handwerker en molenbouwer, zo ver van
huis, ingezet te mogen worden.
20