Pater Filster was van Hollandse afkomst en stond voor: U.E. van Deventer; er schijnt zelfs een weg naar hem te zijn genoemd (Finsterweg in de Bottschlotter Koog??) In 1642 werd zijn naam nog genoemd als zijn de werkzaam aan een dijk en de opbouw van parochies daarlangs. Rond 1648 was het gedaan met de Hol landers, en keerden zij huiswaarts. Het ver volg van de dijken vanaf Fahretoft hebben vrijwel allemaal het ontwerp van Leegh- water gevolgd, die de afronding niet kon meemaken. Aanvankelijk bestond het plan van Leeghwater uit 12 parten.Twee parten betroffen de Butsloot en Fahretoft, de rest werd in 1702-04,1705-25 en 1726-27 in drie delen voltooid. Ondertussen waren er in de 17e eeuw al veel stukken van de zee van de Dagebül- ler Bucht ingepolderd en daarmee was de baai stukken kleiner geworden. De inpol deringen richting zee zijn doorgegaan tot 1914. In 1897-99 is het eiland Oland met dijken verbonden. Nadat een deel van de dijk naar Fahretoft in 1914-19 was ingestort, is in 1925-27 een nieuwe gemaakt naar Da- gebüll. Op de kaart van Leeghwater eerde hij en kele begunstigers door hun namen aan waterwerken te verbinden. De eer viel te beurt aan Augusta, de ge malin van hertog Adolf, aan hertog Jo- hann Adolf en aan Diderick van Pallaes van der Starre. De dam tussen Dagebüll en Galmsbüll noemde hij 'D'Hollantsche dam'. De namen zijn verloren gegaan. Al leen de vroegere Mariendeich, over het eiland Fahretoft, werd Hollanderdeich ge noemd en is tegenwoordig wegnummer L6. Door de bedijking van de Dagebüller Bucht hoopte men 16.005 Demat te win nen. Omgerekend naar huidige maten zou dat neerkomen op 9.603 hectare (de Beemster is 7207 hectare). Het duurde lang voordat de landaanwin ningen van de Dagebüller Bucht nauw keurig in kaart werden gebracht. Nico- laas Visscher tekende in 1680 nog steeds de toestand van 1630. Johannes Hübner tekende in 1752 de Dagebüller Bucht van 1635.147 Jaar na de vloed van 1634 werd Nordstrand nog steeds verkeerd in kaart gebracht. Nadat de Hollanders in 1648 het gebied van de Dagebüller Bucht hadden verla ten, werden er lange tijd geen landme tingen op touw gezet. Tussen 1727 en 1742 werd de nieuwe kustlijn aangegeven op de zeekaarten. In 1654 (20 jaar na de Burchardivloed) be dankten de Hollanders de hertog met 100 Ohm Rijnwijn (1.500 liter). De reden van deze ode is ver te zoeken, of was het vis sen naar een nieuwe opdracht? De eerste Engelse oorlog was net achter de rug, de pest heerste in Amsterdam, en de zucht naar geld was aanwezig. Uiteindelijk is de hele kustlijn van Slees- wijk-Holstein door tal van droogleggin gen en dijken volledig veranderd. Het overgebleven waddengebied van Neder land tot Denemarken is op 26 juni 2009 tot UNESCO wereld natuurerfgoed ver klaard. Op de keper beschouwd, is het werk van Leeghwater aan de droogmakingen en dijkenbouw in Sleeswijk-Holstein beperkt gebleven tot opmetingen, kaarten maken en een beetje toezicht houden. Hij deed dit niet op eigen houtje, maar hij had steeds een geldschieter achter zich. Het blijft overigens een hele eer om als handwerker en molenbouwer, zo ver van huis, ingezet te mogen worden. 20

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 20