I-ÏV /W Op een kaart uit 1831 (afbeelding 2; het noorden is links) is de situatie goed te zien. Linksonderzien we een hoek van de Schermer. Rechts ligt het kanaal, bovenin links het water van de Vuile Graft. De mo len is opgenomen in een lange schuur rechts naast het 'Balkgat'; dit balkengat is de hierboven genoemde inham. Aan de kopse kant van de molenschuur geven al die evenwijdige streepjes de sleephelling aan, waarover de balken vanuit het water de molen in werden getrokken. De molen is weergegeven als een achthoek. Dat lijkt een vergissing van de landmeter of de te kenaar, want in de hierboven al vermelde opgave van twee jaar eerder is sprake van een zeskante molen. Voor een houtzaag molen is een zeskante molen ook een lo gischer keuze want die heeft meer (werk) ruimte tussen de stijlen dan een achtkante. De molen heeft een stelling om te kunnen kruien, om de zeilen te bedienen en om het wiekenkruis vast te kunnen zetten als het werk gedaan is. De drie andere grote ge bouwen op het erf zijn open houtloodsen; daarin lag het hout goed geventi leerd en beschermd tegen regen en directe zonne schijn. De loods links steekt met een 'Schuitenhuis' een stuk over het water uit. In het z-vormige gebouw tje rechtsonder (boven de 'Meerpaal') bevond zich de Afb. 2. Fragmentvan een kaart van het Groot Noordhollands Kanaal uit 1831 met het mo lencomplex van De Drie Ge broeders. Flet noorden is links. houten woning van de meesterknecht. Het kleine gebouwtje bij de 'm'van 'Scher- meer'zal, gezien de opvallend brede toerit, de wagenschuur zijn geweest. Daarin was plaats voor een rijtuig en een of twee hout wagens. Het molenerf is door een slootje gescheiden van de weg over de Schermer ringdijk. De nog te zagen boomstammen ('balken') lagen te wateren in het balken gat of in het aangrenzende water van de Vuile Graft. Uit een register van de zeilenmakerij in De Rijp van Jan Boon Jr. weten we dat daar regelmatig nieuwe zeilen voor molen De Drie Gebroeders en voor de houtschuit werden gemaakt. In de periode 1831-1841 werden vijf keer twee nieuwe zeilen 'voor diep 11 el'voor de molen geleverd. Er wer den voor dezelfde molen ook rode, gele en witte molenzeilen versteld. De maat van 11 el is aanzienlijk minder dan de 14 el van De Bul en de 14,5 el van De Havik, twee water molens van de Eilandspolder bij De Rijp, die blijkbaar een aanzienlijk grotere vlucht hadden. Het register geeft ook aan dat in M 1 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 7