Ik drink melk. Jij ook? Het PROBLEEM VAN DE MELKPLAS De campagnes beginnen hun vruchten af te werpen en - aangemoedigd door de moeders - drinken de kinderen eind jaren vijftig liters melk. Niet alleen de zuivelindus trie heeft baat bij een verhoogde melkcon- sumptie, ook het Ministerie van Landbouw heeft hier behoefte aan en wordt geholpen door opkomende landbouwsubsidies en ook door technologische verbeteringen. De boer die met een melkstoeltje aan zijn ach terste gebonden, onder de koeien zit, begint uit te sterven. De 'bussen' aan de weg raken uit het straatbeeld. Er komen loopstallen en tanklokalen en er wordt gemolken in carrou- selmelkstallen. De melkrobot zou nog maar een kwestie van tijd zijn. Gevolg: de zoge naamde melkplas en boterberg. Deze laatste probeerde men mooi op te lossen met de zogenaamde goedkope kerstboter (koel- huisboter) te gaan stunten, maar toen dat niet genoeg zoden aan de dijk zette, werd het massaal gedumpt op niet-Europese markten, wat weer leidde tot een verstoring van de markten aldaar. De toenmalige minister van Landbouw zocht naar een oplossing en stel de één miljoen gulden beschikbaar aan het zuivelbureau. Met dit geld kon een men een campagne op poten zetten die de jeugd (nog meer) aan melk moest gaan binden. Begin jaren zestig worden de M-brigades langzaam ontmanteld. De campagne is een groot succes, eigenlijk te groot. In 1960 zijn er een half miljoen(!) brigadiers en de kosten lopen dusdanig uit de klauwen dat er geld bij moet. Het moet over een andere, goedko pere, boeg. Een Amsterdams reclamebureau kwam in 1964 via wijlen schrijver/ acteur Dimitri Fren- kel Frank met het idee om een soort stripfï- guurtje te maken die Joris Driepinter moest gaan heten. Die 'drie pinten' kwamen nog voort uit de tijd van de M-brigades. Jongeren waren de doelgroep, want zij waren immers ■3 Mfi-, 'ost ta-fe. d-.-n p f j*4. Joris Driepinter. melkperdag Drie glazen toch al gewend dat ze eigenlijk drie glazen melk per dag moes ten drinken. Een Deense ontwer per/ illustrator te kent Joris, en met pakkende teksten heeft hij (onder kinderen) weldra een naamsbe kendheid van in de negentig pro cent. Het concept was eenvoudig: Joris is een held. Als er ergens pro blemen zijn dan lost hij ze op. Allemaal dank zij die drie glazen melk per dag. Beginjaren zeventig krijgt schoolmelk grote concurrentie van de goedkope frisdranken als cola en sinas. Merken als Raak en Riedel buitelen over elkaar heen om maar als eerste die (nieuwe) jonge doelgroep te bereiken. Vanaf dat moment probeert het zuivelbu reau melk echt als drankje in de markt te zetten en niet meer alleen maar als iets wat goed is voor de gezondheid. Bemoeienissen van de Europese Unie Met de opkomst van de frisdranken gaat het aantal schoolmelkdeelnemers omlaag. Maar gelukkig voor de zuivelindustrie grijpt de EEG (tegenwoordig de Europese Unie) dan in, en nemen zij in 1977 het subsidiëren van schoolmelk voor hun rekening. Door deze subsidieoplossing sneed het mes aan twee kanten: het probleem van de overschotten werd aangepakt en bovendien ging de be volking een stuk positiever denken over een nieuwe term die 'Europese samenwerking' heette. Inmiddels weten we nu dat de over heid onder de noemer: 'goed voor de volks- 36

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 36