ZOGING DAT.
Tot eind 1800 was door boeren geprodu
ceerde melk meestal voor eigen gebruik of
soms werd het kleinschalig rondgebracht.
Deze rondbrengers - vaak boerenzonen
zonder werk - waren eigenlijk de voorlopers
van de latere melkboertjes en melkwinkels.
In dezelfde tijd kwamen de eerste melkfa
brieken van de grond, en hiermee kwam er
ook behoefte aan vervoer. Tussen paard en
wagen en de huidige tankauto zitten veel
varianten. Onderstaande foto laat melkrij
der Piet de Jongh zien op de Zuiderstraat in
West-Graftdijk, die voor Van Ammers reed.
Zuivel, en met name melk, moest aan po-
van de schoolmelk en de grote, mooie en
vooral dure campagnes om de jeugd melk
te leren drinken.
Met melk meer mans
In grote steden als Den Haag, Groningen
en Amsterdam marcheren eind jaren vijftig,
honderden jongens en meisjes met blije ge
zichten door de straten. Ze hebben petjes op
met de letter 'M' en zwaaien met vlaggen. Er
worden spandoeken gedragen met teksten
als: "Met melk meer mans". De stoet wordt
voorafgegaan door een muziekcorps of ma
jorettes. Wie dit zijn? Het zijn de jongens en
meisjes van de Melk-brigade, oftewel de M-
Zo ging het melk-
transport in
West Graftdijk
voor de Tweede
Wereldoorlog.
pulariteit winnen en men schreef er (uit
onwetendheid?) allerlei gezondheidsver
betering aan toe. Ook scholen werden er
bij betrokken, wat resulteerde in de onvol
prezen schoolmelk. Ja, wie heeft het niet
gedronken? De flesjes in de ijzeren kratten
en later de blauwe kartonnetjes in de plas
tic kratten. In dit artikel de geschiedenis
brigadiers. De Melk-brigade is een van de
succesvolste reclamecampagnes uit de Ne
derlandse geschiedenis. Bedacht in 1957 om
melk van zijn 'kinderachtige' imago af te hel
pen en om te laten zien dat het drinken van
melk juist 'flink' is.
Dat melk in die jaren een kinderachtig ima
go heeft, is niet verwonderlijk. Sinds de op-
34