ZOGING DAT. Tot eind 1800 was door boeren geprodu ceerde melk meestal voor eigen gebruik of soms werd het kleinschalig rondgebracht. Deze rondbrengers - vaak boerenzonen zonder werk - waren eigenlijk de voorlopers van de latere melkboertjes en melkwinkels. In dezelfde tijd kwamen de eerste melkfa brieken van de grond, en hiermee kwam er ook behoefte aan vervoer. Tussen paard en wagen en de huidige tankauto zitten veel varianten. Onderstaande foto laat melkrij der Piet de Jongh zien op de Zuiderstraat in West-Graftdijk, die voor Van Ammers reed. Zuivel, en met name melk, moest aan po- van de schoolmelk en de grote, mooie en vooral dure campagnes om de jeugd melk te leren drinken. Met melk meer mans In grote steden als Den Haag, Groningen en Amsterdam marcheren eind jaren vijftig, honderden jongens en meisjes met blije ge zichten door de straten. Ze hebben petjes op met de letter 'M' en zwaaien met vlaggen. Er worden spandoeken gedragen met teksten als: "Met melk meer mans". De stoet wordt voorafgegaan door een muziekcorps of ma jorettes. Wie dit zijn? Het zijn de jongens en meisjes van de Melk-brigade, oftewel de M- Zo ging het melk- transport in West Graftdijk voor de Tweede Wereldoorlog. pulariteit winnen en men schreef er (uit onwetendheid?) allerlei gezondheidsver betering aan toe. Ook scholen werden er bij betrokken, wat resulteerde in de onvol prezen schoolmelk. Ja, wie heeft het niet gedronken? De flesjes in de ijzeren kratten en later de blauwe kartonnetjes in de plas tic kratten. In dit artikel de geschiedenis brigadiers. De Melk-brigade is een van de succesvolste reclamecampagnes uit de Ne derlandse geschiedenis. Bedacht in 1957 om melk van zijn 'kinderachtige' imago af te hel pen en om te laten zien dat het drinken van melk juist 'flink' is. Dat melk in die jaren een kinderachtig ima go heeft, is niet verwonderlijk. Sinds de op- 34

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2014 | | pagina 34