- <JZ XX
N i> S
ft v
4 f' C
V' j
i u Bi.ï- ■ir'
- - - r-
Afb. 7.De-nu gedempte - Kloosterhaven in West-Graftdijk metde nieuwe jaagbrug naar het
kanaal. Fragment van een kaart van het Groot Noordhollands Kanaal uit 1837.
was dat de Vuile Graft moeilijker bereikbaar
werd, zeker voor wat grotere zeilschepen.
Op een oude fotokaart van West-Graftdijk
zien we het jaagpad met de aanzet van de
Molenbrug. Na het in gebruik nemen van
de N244 is de Molenbrug verwijderd waar
na een opening in de kanaaldijk overbleef.
Tegenover de sluis van West-Graftdijk
kwam in de nieuw aangelegde kanaaldijk
een wipbrug. Die brug gaf vanaf het kanaal
toegang tot de sluis, tot de scheepswerf
(later van Koppen, uiteindelijkVoorwaarts)
en - voor schepen richting Driehuizen
die niet onder de vaste Molenbrug door
konden - tot de Schermerringvaart. Deze
wipbrug is de van oude foto's bekende
radbrug. Dan kwam er wat verderop ook
nog een brug in de kanaaldijk, die toe
gang gaf tot het inmiddels al lang geleden
gedempte Kloostergat of Kloosterhaven.
In de aanbestedingstekst van 1836 wordt
deze brug niet genoemd, maar op latere
kaarten staat hij wel ingetekend.
Een zilveren tabaksdoos
In hetzelfde jaar 1836, waarin dijk en
bruggen voor het nieuwe jaagpad wer
den aanbesteed, kreeg Cornelis Rus een
zilveren tabaksdoos. Wat voor omzwer
vingen die doos sindsdien heeft gemaakt,
is onbekend, maar in 2012 werd de doos
met steun van de Vrienden door Museum
In 't Houten Huis aangekocht. Die aan
koop was de aanleiding om dit verhaal te
schrijven. De doos is op zich al interessant
vanwege de inscriptie op de binnenkant
van het deksel, die verwijst naar Klaas
Graftdijk, tot zijn dood in 1835 eigenaar
van de houtzaagmolens De Drie Gebroe
ders te West-Graftdijk en De Haas te De
Rijp.
12