ZO GING DAT. Als we vandaag de dag ergens heen gaan, hetzij naar het werk of op vakantie, dan is er altijd wel een vervoermiddel voorhanden. Men pakt de fiets, de bus, of het vliegtuig, en met meer dan acht miljoen is de autodichtheid in Nederland hoog te noemen. Het waren vooral de ven ters en de handelaren die voor de hondenkar kozen. De afbeelding komt uit het archief van de OHV. De 'koetsier' is Rens Bom uit Grootschermer, die zijn kruidenierswaren op deze manier uitventte. Het jaartal: begin 1900. Hoe anders was dat vroeger? Zestig jaar geleden reden er in heel Nederland in totaal maar 139.000 auto's rond. Het is nog niet eens honderd jaar terug dat de handkar, koets of ket- tenkar het straatbeeld domineerde. En wat dacht u van het tafereel op onderstaande foto? De hondenkar. Door zijn afmetingen en wendbaarheid waren ze vooral handig in kleine straatjes. En nog een bijkomstigheid: honden waren heel goedkoop in het'onderhoud'. De uitdrukking 'hondenbaan' stamt waarschijnlijk nog uit die tijd, want veel dieren werden ronduit slecht behandeld. In 1911 wordt de trekhondenwetvan kracht. Er komt een keuring en er worden inspecteurs aangesteld om te kijken of de wet wel wordt na geleefd. Vooral op het platteland, waar nog een 'ons kent ons' mentaliteit heerst, trekt men zich niets aan van de regels uit Den Haag, en verandert er nagenoeg niets voor de honden. In sommige plaatsen was het zitten op een hondenkar ver boden, dit werd dan weer handig omzeild door er op te gaan staan, want dat stond niet in het ver- In 1962 wordt de honden kar officieel verboden. 12

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 12