TENTOONSTELLING Alsof je ze zo van het papier kunt plukken Streven naar perfectie, Botanische kunst van heden en verleden. De tentoonstelling laat botanische kunst zien van Hendrik Weeshoff en Klaas Admiraal, periode midden 19de eeuw, uit de collectie van het museum en ongeveer 50 hedendaag se werken van (aspirant) werkende leden van de Vereniging Botanische kunstenaars Ne derland. Het is prachtig om te zien dat streven naar een perfect getekende weergave van de plant (bloem of fruit) een gemeenschappelijk doel is van zowel de hedendaagse - als deigde eeuwse botanische kunstenaars, die u kunt bewonderen op deze tentoonstelling. Van de Vereniging van Botanisch Kunstenaars Nederland is het boek Bloeiende bollen (€10) en diverse prachtige botanische ansichtkaarten 1) te koop in de museumwinkel. Vogelnestje Natuurlijke ritmen in toevalligheid, schilderijen van Annet de Gruyter.Annet de Gruyter woont in De Rijp en heeft les gehad van o.a. Emile de Vries, Monica Rotgans en Ruud Löwenthal. In spiratie haalt ze uit de natuur, door te onder zoeken wat de invloed is van licht en beweging in een natuurlijke omgeving. Deze invloed ver taalt ze in haar schilderijen, die opgebouwd zijn in een gemengde techniekop papier d.m.v. verf op waterbasis, inkt, potlood en diverse soorten krijt. De schilderijen van grassen en palmbomen uit de Hortus Botanicus te Amsterdam, heeft zij met veel zorg en expressie geschilderd. De impressie van veldbloemen zijn prachtig, maar ook de takken van hoogstam-fruitbomen uit een tuin in De Rijp zijn krachtig weergege ven. Fascinerend zijn de vogelnesten, zorgvuldig opgebouwd zoals vogels dat ook doen. 't Is als of op ieder moment de hongerige bekjes van de jonge vogels tevoorschijn kunnen komen. Naast het werk van Annet de Gruyter zijn er ook twee keramieken te zien die gemaakt zijn door Dorine de Gruyter. De keramieken zijn geïnspi reerd op het werk van Annet. Deze expositie is tot en met 13 oktober te zien in de galerij van het museum. 55

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 55