Evert deed het anders Klaas Rood, de knecht van Jan Hop. Jan Hop en zijn kippen Jan Hop, de vermaarde naamgever van het huidige fietspontje heeft het drama met de veerpont van Spijkerboor niet meege maakt. Hij was als veerman en kastelein een levend monument op de pont, met een ver maardheid die zich uitstrekte tot ver buiten Spijkerboor. Hij en zijn knecht Klaas Rood hebben met het trekblok aan de pontkabel een respectabel aantal "zeemijlen"afgelegd in hun bijkans levenslange loopbaan op de pont van Spijkerboor. Ja, toch een loopbaan, want met het blok in de hand moesten ze met dribbelpasjes de pont naar de andere kant te manoeuvreren. Schipperen op de pont was echt handen- en voetenwerk. Jan Hop zorgde daarbij heel vaak ook nog voor een bijzonder kijkspel, tot genoegen van de passagiers. Dan diepte hij een handje graankorrels of ongepelde rijst uit zijn jaszak en liet de meevarende mussen op zijn uit gestoken hand landen, met als verklarende conference voor het geamuseerde publiek: "Effe m'n kippen voeren" Ook dat stukje folklore is uit het Spijker- boorse landschap verdwenen. Ik zie het alleen nog in mijn herinnering. Net als de pont en zijn bemanning. Jan Hop was er de "overzetter"van 1911 tot april 1946. Wat de precieze oorzaak is geweest van de ondergang van de Spijkerboorse pont is me niet helemaal duidelijk. Die twee auto's te gelijk er op? Zou kunnen, maar de pont had wel ruimschoots drijfvermogen. Mijn twijfel wordt gevoed doordat ik eerder menigmaal de "stunt" van Evert Molijn heb gezien, toen Jaap Knegt als opvolger van Jan Hop de pont en het Heerenhuis beheerde. Evert Molijn uitdeNoordbeemster was toen melkrijder voor de kaasfabriek"DeTijd". Hij haalde melk op bij onder andere boeren aan de Spijkerboorse kant van het kanaal. Met de vrachtauto vol lege melkbussen reed hij met een rustig gangetje de pont op. Mid den op het vaartuig remde hij abrupt, ter wijl op dat moment de pontschipper of zijn knecht het meertouw aan de Kamerhop- zijde los gooide. Door het abrupte remmen schoot als reactie de pont los van de wal en dreef zonder verdere aandrijving naar het midden van het kanaal, waar de pontschip per het trekblok op de kabel zette en met het bekende handwerk de pont naar de be- oogde"andere kant"bracht. Ik denk dat Evert voor de terugkeer met volle bussen zijn stunt achterwege liet. Op de heenreis bespaarde hij de pontvoerder er in elk geval vijftig procent spierkracht mee. Altijd met gevoel voor timing en zonder on gelukken! CorBooy 42

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 42