Wat gebeurde er precies die 12de maart 1970..? Wat niet veel mensen zich meer kunnen herin neren, is dat het pont op 16 augustus 1967, ook al een keer is gezonken. De omstandigheden waarmee dit gebeurde tonen een gelijkenis met die van ruim 2.5 jaar later. Wat gebeurde er precies op die donderdagmorgen 12 maart 1970? Er gaan veel verhalen, maar de werke lijke oorzaak blijft een beetje nattevingerwerk. Op de pont stonden Wietse de Vries, chauf feur bij Nic. Jonk, en baggeraar Cees Konijn uit Middenbeemster. Deze laatste verklaarde: 'We stonden erop en hij begon vrijwel direct te schommelen en water te maken'. Volgens zeggen was de vrachtwagen 'zo goed als leeg', maar zoals te zien op de foto was dit best een fors exemplaar, uitgerust met een hydrauli sche kraan. Het 'eigen gewicht' kan zomaar oplopen tot een ton of zeven a acht. Zet daar nog een Mercedes bij van 1200 kg en het plaatje is compleet. De pont had volgens de Commissie Binnen- vaart-Rampenwet, die zich ook al over het on gelukvan 1967 had gebogen, nog steeds geen bebording met betrekking tot de maximale belasting. Waarschijnlijk was de overtocht van zwaardere voertuigen gebaseerd op het inschattingsvermogen van de overzetter, dit was nooit anders geweest. Frits Honing was nieuw als pontbaas, en een theorie is dat hij dit inschattingsvermogen wellicht nog niet helemaal onder de knie had. Hoe dan ook, de beide bestuurders en de pontbaas wisten nog net op tijd terug op de wal te springen. Daarbij was het Wietse de Vries die het als enige (z'n voeten) niet hele maal droog hield. Eenmaal op de bodem bleken pont, en vooral de vrachtauto, al direct een obstakel voor de doorvaart op dit druk bevaren stukje Noord- Hollands kanaal. Men was begonnen met het bouwrijp maken van wat nieuw Purme- rend moest worden, en de zandschepen die zand leverden, konden de vaargeul niet De bok van Goedkoop tilt de vrachtwa gen van Jonk moeiteloos uit het water. meer gebruiken. Men besloot een poging te ondernemen om de vrachtwagen op het droge te trekken. Een kikvorsman (zo heette dat toen nog) van het llpendamse bedrijf Wijnands bevestigde een staalkabel aan de vrachtwagen en vanaf de Spijkerboor-kant werd met een zware kraanwagen van Henk Kommerkamp uit Pur- merend geprobeerd deze op de kant te trek ken. Helaas. De vaargeul heeft hier een soort 'drempel'en daar kreeg de kraanwagen hem niet overheen. Bij scheepswerf Van de Beidt in West-Graftdijk was men in die dagen net bezig om met groot materieel een schip over de dijk te zetten. De dijkgraaf heeft nog geprobeerd om dit inge zet te krijgen op Spijkerboor, maar dit bleek technisch onhaalbaar. Rederij Goedkoop uit Amsterdam klaarde de klus enkele dagen la ter wel, maar daarvoor moest natuurlijk diep inde buidel getast worden. E.B. 40

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 40