Wat gebeurde er precies die 12de maart 1970..?
Wat niet veel mensen zich meer kunnen herin
neren, is dat het pont op 16 augustus 1967, ook
al een keer is gezonken. De omstandigheden
waarmee dit gebeurde tonen een gelijkenis
met die van ruim 2.5 jaar later. Wat gebeurde
er precies op die donderdagmorgen 12 maart
1970? Er gaan veel verhalen, maar de werke
lijke oorzaak blijft een beetje nattevingerwerk.
Op de pont stonden Wietse de Vries, chauf
feur bij Nic. Jonk, en baggeraar Cees Konijn
uit Middenbeemster. Deze laatste verklaarde:
'We stonden erop en hij begon vrijwel direct
te schommelen en water te maken'. Volgens
zeggen was de vrachtwagen 'zo goed als leeg',
maar zoals te zien op de foto was dit best een
fors exemplaar, uitgerust met een hydrauli
sche kraan. Het 'eigen gewicht' kan zomaar
oplopen tot een ton of zeven a acht. Zet daar
nog een Mercedes bij van 1200 kg en het
plaatje is compleet.
De pont had volgens de Commissie Binnen-
vaart-Rampenwet, die zich ook al over het on
gelukvan 1967 had gebogen, nog steeds geen
bebording met betrekking tot de maximale
belasting. Waarschijnlijk was de overtocht
van zwaardere voertuigen gebaseerd op het
inschattingsvermogen van de overzetter, dit
was nooit anders geweest. Frits Honing was
nieuw als pontbaas, en een theorie is dat hij
dit inschattingsvermogen wellicht nog niet
helemaal onder de knie had.
Hoe dan ook, de beide bestuurders en de
pontbaas wisten nog net op tijd terug op de
wal te springen. Daarbij was het Wietse de
Vries die het als enige (z'n voeten) niet hele
maal droog hield.
Eenmaal op de bodem bleken pont, en vooral
de vrachtauto, al direct een obstakel voor de
doorvaart op dit druk bevaren stukje Noord-
Hollands kanaal. Men was begonnen met
het bouwrijp maken van wat nieuw Purme-
rend moest worden, en de zandschepen
die zand leverden, konden de vaargeul niet
De bok van Goedkoop tilt de vrachtwa
gen van Jonk moeiteloos uit het water.
meer gebruiken.
Men besloot een poging te ondernemen om
de vrachtwagen op het droge te trekken.
Een kikvorsman (zo heette dat toen nog) van
het llpendamse bedrijf Wijnands bevestigde
een staalkabel aan de vrachtwagen en vanaf
de Spijkerboor-kant werd met een zware
kraanwagen van Henk Kommerkamp uit Pur-
merend geprobeerd deze op de kant te trek
ken. Helaas. De vaargeul heeft hier een soort
'drempel'en daar kreeg de kraanwagen hem
niet overheen.
Bij scheepswerf Van de Beidt in West-Graftdijk
was men in die dagen net bezig om met groot
materieel een schip over de dijk te zetten. De
dijkgraaf heeft nog geprobeerd om dit inge
zet te krijgen op Spijkerboor, maar dit bleek
technisch onhaalbaar. Rederij Goedkoop uit
Amsterdam klaarde de klus enkele dagen la
ter wel, maar daarvoor moest natuurlijk diep
inde buidel getast worden. E.B.
40