een polderbestuur als verpachter van de pontverbinding wel degelijk ook bestuur lijke verplichtingen had in het onderhou den van een en ander. Dat was duidelijke taal, maar voor de onthutste pensionado speelde slechts de vraag:"Wie is die man?" Hij was de heer Tjaden, burgemees ter van Wijdewormer en waarnemend burgemeester van de gemeente Jisp. Maar de polderbestuurders begrepen hun sociale verplichtingen niet en bleven "teu gen", omdat die onbegrepen verplichtin gen nu eens geld zouden kosten in plaats van de baten door verpachting. Het moet volledigheidshalve worden ge zegd dat de voorzitter van het polderbe stuur, dijkgraaf C.P.Jongens, op eigen ini tiatief en op eigen kosten wel onderzoek had verricht of ergens in het rivierenge bied niet een pont te koop was, bij wijze van passende oplossing voor de oeverver binding. Dat was goed bedoeld, maar fei telijk ook overbodig. Een eventueel defect aan de pont van Spijkerboor had eenvou dig kunnen worden verholpen door de hellingbaas die op geregelde tijden het periodieke onderhoud aan het vaartuig verrichtte: Fok Moerbeek in Purmerend. De echte pontkenner Hij kende de pont - en niet alleen die van Spijkerboor - als geen ander. Hij vertelde mij: "Het is de grootste en ook de lichtst varende van alle ponten die ik in onder houd heb. Mijn sleepbootje sleept hem het makkelijkst van alle ponten naar mijn werf. Het is doodzonde dat ze hem uit de vaart willen laten". Een nieuw fiets/voetgangerspontje wordt officieel in gebruik genomen. 1984.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 39