Tafereel uit (waarschijnlijk) de dertiger jaren. Het pontje legt aan op Spijkerboor. vrachtauto, ook uit de Beemster, eveneens mee wilde naar de Spijkerboorse kant. Dat liep letterlijk scheef af: de pont schepte water en zonk. Pontbaas Honig en de twee chauffeurs konden nog net op tijd op de droge wal springen. Met de schrik vrij, maar wel beteuterd moesten ze toezien hoe de vrachtauto en de pont naar het die pe verdwenen, terwijl de personenauto als een vreemd amfibievoertuig in het kanaal bleef dobberen. De bestuurder van een passerende vrachtauto op de dijk bood hulp door met zijn auto het dobberende voertuig op het droge te trekken. Pont en vrachtauto moesten twee dagen op de kanaalbodem blijven, tot met hulp van een man in duikerpak en duikerhelm kon worden vastgemaakt aan de kabels van een drijvende bok van Goedkoop uit Amsterdam. Uiteraard een spectaculair gebeuren zoals nog niet eerder in Spijker boor was vertoond. De vrachtauto bleek onbeschadigd, afgezien van de onvermij delijke waterschade. Ook de pont kon, na te zijn leeggepompt, weer drijven. Niettemin vonden sommige polderbe stuurders dat er aan het heen en weer drij ven via een kabel over het kanaal maar een einde moest komen, aangezien het voort bestaan van de pontverbinding door scha declaims en de kosten van de berging een dikke aanslag op de polderkas opleverde. Gebruikers genoeg... De omgeving was het met de voorgeno men afschaffing niet mee eens. "Zonder het veer wordt het hier een dooie hoek", vond men in Spijkerboor. Daarin had men bepaald geen ongelijk: toeristen per fiets en met gemotoriseerd maakten gebruik van de pont en de consumptiemogelijk heden in en bij het Heerenhuis. Vereni- 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 37