Mocht u meer willen weten over bovenlichten, op Internet vindt u de prachtige en zeer uitgebreide site van Ben Veldstra: www.bovenlicht. net Ticho Breuker die terugkomen in de wat luxer uit gevoerde bovenlichten. De ruitvorm, symbool voorde moederschoot. wortels heeft hij contact met de aarde ter wijl zijn takken reiken naar de hemel. Een soort bemiddelaar tussen goden en men sen. Met dank aan F. Hoek. Fotomateriaal: T. Breuker, OHV Schermereiland, E. Berkhout, J. v/d Linden. Geraadpleegde bronnen: www.bovenlicht.net;www.wikipedia.nl; www.amsterdamsebinnenstad.nl; www.stichtingveere.nl Brabants Heem, Het bovenlicht als object van volkskunst - Gerard Rooij akkers, 1992 en deze zijn qua symbo liek vergelijkbaar met de hoorn des overvloeds Verder zien we nog de onvermijdelijke dieren- symboliek. Met leeuwen (heerser), slangen (le venskracht) en adelaars (macht), maar ook het paard (kracht), het schaap (onschuld en liefdadig heid), de koe (voedende kracht) en het lam (Gods). Allemaal zinnebeelden AUóeRt tot Q06 en. Hij zat tot u nabenen Jak. 4 De Doopsgezinde vermaning in Oost-Graftdijk. De rijzende zon. Beroepsgroepen hadden er ook vaak hun eigen symbolen in verwerkt. Denk aan de esculaap, de apotheker met de slang en de schaal of de horecagelegenheid, al beperkte het zich hier vaak tot de naam van het etablissement. Vazen ko men er ook wel in voor 29

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 29