Overigens is de verklaring vrij simpel: de
bovenlichten, en met name de houten,
zijn onderhevig aan houtrot. Van tropische
hardhoutsoorten als meranti en merbau
had men nog nooit gehoord en andere
conserveringstechnieken waren meestal
niet afdoende tegen de weersinvloeden.
Bij vervanging of verbouwingen werd het
bovenlicht vaak aangepast aan de gelden
de stijl.
Symboliek en betekenis
De figuren in de bovenlichten hebben
meer dan eens een verwijzende functie, die
overigens alles behalve 'carved in stoneis.
Immers, de 'betekenis' kan door een ieder
anders geïnterpreteerd worden. Wat we wel
zien is, dat naarmate de 19 de eeuw voort
schrijdt, het symbolische gewicht wat er aan
gegeven wordt, sterk afzwakt. Een soort be
tekenisvervaging, dus. Het wordt abstracter
en 'mooi' gaat steeds meer de boventoon
voeren. Echter, voor wie er een betekenis in
wil zien, valt er nog veel uit te halen. Omdat
het te ver voert om ze allemaal te behande
len, lichten we er een aantal uit:
Om te beginnen het bovenlicht met een
maalkruis (of ter verduidelijking: het maal-
teken X). Aan het diagonale kruis werd een
onheilafwerende functie toegeschreven.
Het bovenlicht met de ruitvorm: dit is het
vrouwelijke teken en symboliseert de moe
derschoot waaruit het nieuwe leven voort
komt. De ruit, gevat in een vierkant, symbo
liseert de omgeploegde, vruchtbare akker.
Soms zijn de lijnen meer gebogen en min
der scherp zodat er een ovaal ontstaat. De
betekenis blijft echter hetzelfde.
Het bovenlicht met de rijzende zon: de zon
speelt in bijna alle culturen tot de verbeel
ding. Het is het symbool van nieuw leven
en/of wederopstanding.
Het bovenlicht met de zon: ook hier, nieuw
leven, vitaliteit, groei, roem en zuiverheid.
Het bovenlicht met de levensboom: deze
staat symbool voor het leven zelf. Met zijn