UYT DEN OUDEN DOOSCH arf^etj bwrte Bij het bekijken van deze foto uit 1910 is het moeilijk voor te stellen dat hier nu de hele dag auto's voortrazen langs een druk ke tweebaansweg tussen De Zaanstreek en Alkmaar. Dit beeld toont nog een pad ter breedte van een kar met paard en men moest het gras al in om elkaar te kunnen passeren. De statige boot van de Alkmaar Packetdienst geeft ook duidelijk aan waar de prioriteit lag in die tijd: op het water! Vele passagiers- en vrachtboten deden Markenbinnen aan, zomers soms om het uur. Naast het personenvervoer werden de winkeltjes er mee bevoorraad, de post bezorgd en ging het vee mee om in Pur- merend te worden verkocht. Rechts op de foto is de 'bullepaal' zichtbaar, waar aan de koeien tijdens het wachten wer den vastgebonden. Een bril of een fiets kopen? Voor dat soort zaken ging men 's morgens rustig met de boot naar Amster dam, deed daar zijn inkopen en kwam in de vooravond weer terug. Hoezo isole ment? Ook qua techniek waren de boten steeds een stapje voor. Terwijl het dorp nog over straatlantaarns beschikte die op olie brandden (en steeds gingen loeven) hadden de passagiersboten vanaf 1900 al elektrisch licht! Toch waren de Markers naast hun periodieke uitstapjes zeer op zichzelf en de foto symboliseert dat tref fend, met de weg als scheidslijn: Gaat men linksaf, dan wordt middels de zeer uitno digende boot de avontuurlijke buitenwe reld betreden. Gaat men rechtsaf, dan is daar over de ophaalbrug het vertrouwde dorp, de binnenwereld. De piekwaar men iedereen kent en waar via vaste patronen lief en leed worden gedeeld. De dame op de voorgrond heeft zich op haar zondags aangekleed en poseert gewillig voor de fotograaf, wetende dat de boot nog wel even wacht. In een wereld vol vertrouwen haast men zich niet. Willem Baartse 27

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2013 | | pagina 27