Abraham Storck (1644-1708); Walvisvaart 1690?
De verschillende functies van de beman
ningsleden zijn afkomstig uit Zorgdrager.
Eerst iets over de schepen en de voorbe
reiding.
Fluitschepen en bootschepen bleken zeer
geschikt te zijn voor de vaart naar het pool
ijs. Gebruikte schepen waren gemakkelijk
en betrekkelijk goedkoop te verkrijgen
ook werd vaak een schip gehuurd voor één
seizoen. Een reis stond onder leiding van
een commandeur. Hij was de vertegen
woordiger van de reder. Deze laatste was
de boekhouder voor de partenreders die
participeerden in schip en/of uitrusting.
De competentie en inzet van de comman
deur waren bepalend voor het succes van
de reis. Hij organiseerde het armazoen en
monsterde de bemanning aan. Hij zorgde
ook dat de nodige aanpassingen aan het
schip uitgevoerd werden. Dit konden ver
sterkingen in de boeg zijn en voorzienin
gen voor de mee te nemen sloepen. Van
deze sloepen werden er twee midscheeps
aan stuurboord en aan bakboord tegen de
verschansing gehangen. Vier andere sloe
pen hingen twee aan twee onder elkaar
aan stuurboord en bakboord langs het
achterschip. Met takels of jijns die vastge
maakt waren aan de voorste mast en aan
de grotemast konden de twee midscheeps
sloepen te water gelaten worden. De ach
terste sloepen hingen aan jijns bevestigd
aan de bezaansmast en aan de speciaal
aangebrachte galg over het achterschip.
De galg was een zware balk met aan beide
uiteinden een aantal hardhouten schijven
voor de sloeptakels. Een walvisvaarder was
altijd te herkennen aan deze uitstekende
galg.
De bemanning bestond uit 42 man als
het schip uitgerust wordt met zes sloepen.
Had het schip minder sloepen dan was ook
de bemanning kleiner.
Eind april vertrok men van de rede van
Texel om vier weken later ten noorden van
Spitsbergen aan te komen bij het smelten
de poolijs. Voorzichtig voer men tussen de
ijsschotsen op zoek naar walvissen. Men
had het voordeel dat de zee tussen de ijs-
schotsen kalmer is dan in op volle zee. Het
risico ingesloten te worden door het krui
end ijs nam men op de koop toe.
De reisverslagen vermelden koude,
sneeuw en vaak storm. Er wordt continu
uitgekeken naar walvissen en het wacht
schema wordt gewijzigd zodat de meeste
74