het Onze Vader wilde bidden... Heel praktisch was het toen ik na een begrafenis in Graftdijk bij het eerstvolgend bezoek aan de weduwe de hoge hoed van de overledene (een zogenaamde schoor steenpijp, in een keurige bijpassende doos) van haar ten geschenke kreeg:'Mijn man heeft hem niet meer nodig en u kunt hem wel gebruiken', zei zij erbij. Zij had wel gezien dat de mijne aan de randen lelijk versleten was! Ik heb hem nog jaren ge bruikt. Gewone kerkdiensten Vaak beleef ik een gewone kerkdienst als in wezen heel bijzonder. God houdt van zijn kinderen en ziet hen graag op de dag van Jezus' opstanding bij elkaar komen rond zijn Woord. Om ons zo te herinneren aan de bron waaruit wij leven. Het zijn er maar weinigen die daar gehoor aan geven. Maar hun trouw en volharding spreken mij te meer aan. Ik probeer blij te zijn om wie er is en niet treurig of geërgerd, om wie er niet zijn. Intussen is er maar één familie in alle vier gemeenten, dat over de dorpsgrens heen, ook in het belendende tweelingdorp ter kerke gaat: de familie Besse in West Graftdijk. 'Voor ons hoeft dominee niet elke week een nieuwe preek te maken. We willen die best twee keer horen!', zo lieten zij me een keer weten.'Dat spaart dominee ook tijd!'Ook een kritische opmerking over het weinig confessionele karakter van mijn prediking hadden zij weersproken met te zeggen:'Hij preekt Bijbels en dat is ons ge noeg!' Ik ben elke week een nieuw preek blijven maken, om de bron waaruit ik leef en werk niet dicht te laten slippen en zo nieuwe ontdekkingen te blijven doen in de Schriften.... Op zondagmorgen 4 november 1956 echter weet ik er geen raad mee: de Rus sen zijn met hun tanks Budapest binnen gereden om de opstandige Hongaren na maanden van succesvolle rebellie hun vrijheid en zelfs veler leven te vermorze len. Duizenden Hongaren vluchten via Oostenrijk het land uit. Het Westen grijpt niet in. Ik moet met iemand mijn zorg en ellende delen voor ik in staat ben naar de dienst te gaan. Ik bel collega Aad van Rijn, van Oudorp, een jong en rustig man en vormingsleider op De Haaf in Bergen. Hij verstaat mijn moeite. Hij kent die ook. We komen samen tot de erkenning dat een in grijpen van het Westen een atoomoorlog zou betekend hebben. We spreken af aan elkaar te denken en voor elkaar te bidden, vooral ook te bidden voor die mensen op de vlucht of in de verdrukking. Doopsgezind-Hervormde samenwerking Met de doopsgezinde collega in De Rijp, Liewe Koopmans en zijn vrouw Janna maken we al gauw nader kennis. Het is hun eerste gemeente, nog maar een jaar, met drie Vermaningen zoals kerkgebou wen van de doopsgezinden heten, in De Rijp, het Noordeinde van Graft en Oost Graftdijk. Ons werkgebied is dus precies hetzelfde. We tellen ook vele gemengde huwelijken van hervormden en doopsge zinden. Het klikt direct tussen ons vieren. We worden vrienden en helpen elkaar met raad en daad. Soms zelfs financieel met een paar tientjes wanneer het maandsala ris wat langer dan normaal uitblijft of wan neer gewoon uitgaven en inkomsten even uit de pas lopen. Maar ook wel bij het werk zoals met Liewe's stencilapparaat of pasto raal, in moeilijke situaties. Zo komen we op het idee om bepaalde onderdelen van het gemeentewerk onderling te verdelen, met name het werk onder de jeugd. Liewe heeft al langer goede contacten met de Plattelandsjongeren. Alleen ont breekt het in De Rijp aan geschikte ruimte 69

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2012 | | pagina 21