boemerang tegen hem. Het besluit van de classis luidt als volgt. De classis besluit na rijp beraad ds. Gras- meer ernstelick te vermaonen over sijn onbe dachtheden en lossigheden, een predicant onbetamelijck, daar voor hij in het toecoo- mende leven voorsichtelick sal hebben te wagten den gemelden Willem Claessen om vergif fenis te bidden en vorders alle vlijt aan te wenden tot behoorljjcke bijwooninge van sijn huijs- vrouw, en alsoo alle vordere onlust en ont- stichtinge van die teederen gemeijnte te voorcoomen. Verder moet hij, vanaf de kansel, een verklaring voorlezen aan de gemeente van Graftdijk, dat de beschuldigingen, die Grasmeer tegen Claessen geuit heeft, niet terecht zijn en dat Willem Claessen een eerlijk en vroom man is, op wiens handel en wandel niets aan te merken valt. Hierop hebben sij malcander de handen van versoe- ning gegeven en zijn alle documenten, in wederzijds overleg, met den viere verbrand. Er speelt nog een conflict, namelijk tus sen Grasmeer en ene Claes Dirks. Ook mis schien over de handel en wandel van Gras meer. Grasmeer heeft Dirks uitgesloten van het Heilig Avondmaal. De classis vermaant Dirks ernstig, maar heft de schorsing op. De problemen lijken bij de scheiding van de Graftdijken nog beheersbaar, maar de classis is vasthoudend. Vertrouwen in West-Graftdijk maar de classis is streng De scheiding tussen de Westerbuurt en de Oosterbuurt vindt plaats in 1649. De West-Grafdijkers willen Grasmeer graag als predikant houden en P. Heringa wordt de predikant van Oost-Graftdijk. De kwestie 'wat te doen met een predi kant die het huis heeft verlaten' speelt nog steeds. De classis heeft het eindoordeel in dit soort ethische kwesties. De vrouw van Grasmeer en haar vader weten dat ook en richten zich tot de classis. Mevrouw Gras meer verklaart altijd versoenlijk en vredelie vend tegenover haar man te zijn geweest, maar hij kwetste steeds weer door de har de woorden die hij tegen haar gebruikte. Grasmeer zelf is van oordeel dat het een zaak van de kerkenraad is, maar helaas voor hem stuurt de kerkenraad een brief naar de classis, waarin zij het probleem bij de classis neerlegt. En de classis laat niets aan het toeval over. Een moderne oplossing Omdat het om een buitengewone saecke gaat kiest de classis een oplossing waar mee zij haar tijd ver vooruit is: zij stelt een commissie van zes predikanten en een ou derling in. De vrouw van Grasmeer wordt gesteund door haar vader en moeder. Zij stelt dat Grasmeer de oorzaak is van het verlaten van zijn huis en de echtelijke bij- wooninghe. Grasmeer laat zich bijstaan door ds. Johannes Megapolensis Senior (predikant in Koedijk, oom van Johannes Megapolensis Junior en de echtgenoot van de grootmoeder van Grasmeer). De commissie verlicht kennelijk de pro blemen van de classis niet, want in deze soo een becoomerlijkcke saecke en een sulc- ken grooten schandael, komen ze niet ver der dan een verzoek. Alder christelijckst versoenen De classis kan de knoop niet door hakken en vraagt of sij niet soude verlanghen, door een christelijke vereniging bij malkanderen te woonen ende op het alder christeljjckst te versoenen. De vrouw van Grasmeer ant woordt dat ze zich niet kan verzoenen soo lange hij metterdaet niet betoont een be- keerlijck herte te hebben. De vergadering van de classis vraagt hen 58

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2012 | | pagina 10