in de menigte herkent. In de jaren 70 komt de Polaroidcamera in de mode. Het prin cipe van de Polaroidfoto, het "directklaar" systeem, wordt in de jaren 40 door Edwin Land in Amerika ontwikkeld. Pas in de ja ren 60 komt het bijbehorende fototoestel op de markt. Als we de collectie foto's van De Rijper schietsalon als betrouwbaar ijk- punt beschouwen wordt de Polaroid pas eind jaren 70 op de kermis geïntroduceerd. Het materiaal van Polaroid wordt lichtdicht in cassettes van 10 aangeleverd. Zodra de foto geschoten is "spuugt" de camera de foto uit. Een mengsel van che micaliën in een klein reservoir onder in de foto zorgt voor de ontwikkeling van het beeld. Dit verklaart het brede gedeelte van het typische Polaroid-formaat dat ruimte biedt voor dit reservoir (en voor een sticker van de uitbater). Ideaal voor de kermisex ploitant en voor de klant want deze kan zijn foto direct meekrijgen. Het unieke van een Polaroid is dat hij uniek is, met andere woorden, er wordt altijd maar één exem- De camera en de roos plaar gemaakt en meerdere afdrukken ma ken is onmogelijk. Er komt immers geen film of negatief aan te pas en vanwege de vloeibare emulsie in het beeldvlak heeft de Polaroid ook geen "korrel", zoals een nega tief en een dia die wel hebben. Deze eigen schap verklaart de karakteristieke scherpte van de Polaroid. In de afgelopen jaren is de Polaroidfabriek al meerdere malen bijna ter ziele gegaan. De digitale fotografie zal zeker geïntroduceerd worden op de ker mis. Het wachten is op een systeem waar bij camera en afdruktechniek binnen één uniform concept voor de kermisexploitan ten worden gefabriceerd. Maar gesteld dat inktjet en laserprints eerder drukwerk zijn dan een fotografisch proces, immers bij deze vormen is van films, fotopapier en belichten geen sprake meer, dan zou het verdwijnen van de Polaroid het einde van het daadwerkelijke fotografische tijdperk op de kermis betekenen. Het boek"Goed geschoten in De Rijp"be- vat een collectie van portretten en groeps foto's gemaakt in de schietsalon op de ker mis van De Rijp. De bindende factor wordt gevormd door een schiettent die door de decennia heen steeds op een andere plek heeft gestaan in het oude centrum van het dorp. Binnen de periode van bijna zestig jaar is op deze manier een beeld zichtbaar geworden van echte Rijpers en de mensen die zich thuisvoelen in dit dorp. Ze hebben zichzelf gefotografeerd, vaak omringd met vrienden en familie en een enkele keer al leen. Een toevallige passant in de achter grond wordt onbedoeld vereeuwigd. Kijk goed,misschien bent u het wel. Een wel gericht schot in de roos is voldoende om dat moment te fixeren. Het dorp heeft een zelfportret gemaakt en zoals u ziet, er is goed geschoten in De Rijp. Mels de Gooijer 168 x OP t€ IW Cf 9 - iï m m£ cm? 1 fZ

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2011 | | pagina 40