in de menigte herkent. In de jaren 70 komt
de Polaroidcamera in de mode. Het prin
cipe van de Polaroidfoto, het "directklaar"
systeem, wordt in de jaren 40 door Edwin
Land in Amerika ontwikkeld. Pas in de ja
ren 60 komt het bijbehorende fototoestel
op de markt. Als we de collectie foto's van
De Rijper schietsalon als betrouwbaar ijk-
punt beschouwen wordt de Polaroid pas
eind jaren 70 op de kermis geïntroduceerd.
Het materiaal van Polaroid wordt lichtdicht
in cassettes van 10 aangeleverd.
Zodra de foto geschoten is "spuugt" de
camera de foto uit. Een mengsel van che
micaliën in een klein reservoir onder in de
foto zorgt voor de ontwikkeling van het
beeld. Dit verklaart het brede gedeelte van
het typische Polaroid-formaat dat ruimte
biedt voor dit reservoir (en voor een sticker
van de uitbater). Ideaal voor de kermisex
ploitant en voor de klant want deze kan
zijn foto direct meekrijgen. Het unieke van
een Polaroid is dat hij uniek is, met andere
woorden, er wordt altijd maar één exem-
De camera en de roos
plaar gemaakt en meerdere afdrukken ma
ken is onmogelijk. Er komt immers geen
film of negatief aan te pas en vanwege de
vloeibare emulsie in het beeldvlak heeft de
Polaroid ook geen "korrel", zoals een nega
tief en een dia die wel hebben. Deze eigen
schap verklaart de karakteristieke scherpte
van de Polaroid. In de afgelopen jaren is de
Polaroidfabriek al meerdere malen bijna
ter ziele gegaan. De digitale fotografie zal
zeker geïntroduceerd worden op de ker
mis. Het wachten is op een systeem waar
bij camera en afdruktechniek binnen één
uniform concept voor de kermisexploitan
ten worden gefabriceerd. Maar gesteld dat
inktjet en laserprints eerder drukwerk zijn
dan een fotografisch proces, immers bij
deze vormen is van films, fotopapier en
belichten geen sprake meer, dan zou het
verdwijnen van de Polaroid het einde van
het daadwerkelijke fotografische tijdperk
op de kermis betekenen.
Het boek"Goed geschoten in De Rijp"be-
vat een collectie van portretten en groeps
foto's gemaakt in de schietsalon op de ker
mis van De Rijp. De bindende factor wordt
gevormd door een schiettent die door de
decennia heen steeds op een andere plek
heeft gestaan in het oude centrum van het
dorp. Binnen de periode van bijna zestig
jaar is op deze manier een beeld zichtbaar
geworden van echte Rijpers en de mensen
die zich thuisvoelen in dit dorp. Ze hebben
zichzelf gefotografeerd, vaak omringd met
vrienden en familie en een enkele keer al
leen. Een toevallige passant in de achter
grond wordt onbedoeld vereeuwigd. Kijk
goed,misschien bent u het wel. Een wel
gericht schot in de roos is voldoende om
dat moment te fixeren. Het dorp heeft een
zelfportret gemaakt en zoals u ziet, er is
goed geschoten in De Rijp.
Mels de Gooijer
168
x OP t€ IW Cf 9 - iï
m m£ cm?
1
fZ