pier tevoorschijn komt. De warmte van je
hand en een beetje wapperen kunnen het
ontwikkelproces versnellen. Dit effect van
Polaroid blijft fascineren.
Het boek "Goed geschoten in De Rijp"
opent met een foto uit 1952 waarop Jan
Vredevoort, Lou Verdonk, Gerrit Woesten-
burg en KeesTaam te zien zijn. De foto van
Lou Verdonk is geen Polaroid maar een met
de hand van negatief afgedrukte foto. Hij is
geschoten in het begin van de jaren 50 en
is de oudste foto in dit boek. Toch bestaat
het fenomeen fotoschieten op de kermis al
langer. Hoewel er weinig bronnen zijn over
dit onderwerp is het zeker dat deze attrac
tie al in de vroege jaren 30 op kermissen te
vinden was. Vanaf toen tot halverwege de
jaren 70 moet het afdrukken van de foto's
handwerk geweest zijn, daarna kwam de
Polaroid.
Informatie over welke camera's en welk
systeem in deze vroege periode werden
gebruikt ontbreekt. Jammer, maar het
is misschien een vorm van beroepsde
formatie om deze interesse te koesteren
en is een uiteenzetting over de techniek
op zich niet opwindend. Een welgericht
schot op het uiteinde van een draadont
spanner was wellicht voldoende om de
sluiter van (waarschijnlijk) een Agfa Clack
te doen ontspannen. Af en toe een nieuw
flitsblokje in het apparaat en verder geen
gedoe. De wereld van de fantasie spreekt
meer tot de verbeelding wanneer we in
gedachten de kermisexploitant zelf des
nachts het fotowerk zien afdrukken. In de
verte in een kroeg wordt nog een laatste
keer Wooly Bully van Sam the Sham ge
draaid en de oude Dauphin of Dörenberg
(kermisexploitanten) ontwikkelt en fixeert
in de slecht geventileerde aanbouw van
zijn woonwagen de versgeschoten films.
In de zwoele septembernacht gutst het
zweet van zijn voorhoofd als hij in het
rode en gele licht de korrel in de film op
zoekt en scherp stelt. Zijn elektriek krijgt
hij van de koster, zijn water tapt hij van
het badhuis. In de vroege morgen prikt hij
zijn foto's op een zelf getimmerd houten
rek. Het publiek kijkt belangstellend naar
deze nieuwe collectie foto's en een enke
ling reageert opgewonden als hij zichzelf
De openings foto
167