pier tevoorschijn komt. De warmte van je hand en een beetje wapperen kunnen het ontwikkelproces versnellen. Dit effect van Polaroid blijft fascineren. Het boek "Goed geschoten in De Rijp" opent met een foto uit 1952 waarop Jan Vredevoort, Lou Verdonk, Gerrit Woesten- burg en KeesTaam te zien zijn. De foto van Lou Verdonk is geen Polaroid maar een met de hand van negatief afgedrukte foto. Hij is geschoten in het begin van de jaren 50 en is de oudste foto in dit boek. Toch bestaat het fenomeen fotoschieten op de kermis al langer. Hoewel er weinig bronnen zijn over dit onderwerp is het zeker dat deze attrac tie al in de vroege jaren 30 op kermissen te vinden was. Vanaf toen tot halverwege de jaren 70 moet het afdrukken van de foto's handwerk geweest zijn, daarna kwam de Polaroid. Informatie over welke camera's en welk systeem in deze vroege periode werden gebruikt ontbreekt. Jammer, maar het is misschien een vorm van beroepsde formatie om deze interesse te koesteren en is een uiteenzetting over de techniek op zich niet opwindend. Een welgericht schot op het uiteinde van een draadont spanner was wellicht voldoende om de sluiter van (waarschijnlijk) een Agfa Clack te doen ontspannen. Af en toe een nieuw flitsblokje in het apparaat en verder geen gedoe. De wereld van de fantasie spreekt meer tot de verbeelding wanneer we in gedachten de kermisexploitant zelf des nachts het fotowerk zien afdrukken. In de verte in een kroeg wordt nog een laatste keer Wooly Bully van Sam the Sham ge draaid en de oude Dauphin of Dörenberg (kermisexploitanten) ontwikkelt en fixeert in de slecht geventileerde aanbouw van zijn woonwagen de versgeschoten films. In de zwoele septembernacht gutst het zweet van zijn voorhoofd als hij in het rode en gele licht de korrel in de film op zoekt en scherp stelt. Zijn elektriek krijgt hij van de koster, zijn water tapt hij van het badhuis. In de vroege morgen prikt hij zijn foto's op een zelf getimmerd houten rek. Het publiek kijkt belangstellend naar deze nieuwe collectie foto's en een enke ling reageert opgewonden als hij zichzelf De openings foto 167

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2011 | | pagina 39