De kerk die bij de storm in 1612 'ter neder
stort' was de kerk van Schermer, zoals cor
rect op het memoriebord staat, maar fout
op het informatiebord. De kerk in Scher-
merhorn werd toen de (parochie) kerk
van Schermer. De eerste predikant was
Jan Steengraft, daarvoor de predikant in
Schermer. Men noemde het de parochie
kerk, uiteraard was er in 1612 sprake van
een protestante kerk. Bij de afsplitsing in
1620 van Grootschermer bleef Steengraft
in Schermerhorn en werd Simon Paulusz
de eerste predikant in Grootschermer. In
1632 werd de kerk in Schermerhorn ver
groot, maar in 1634 'cond 't niet gaen', het
kerkje was te klein geworden en werd af
gebroken. Daarna kwam in 1635/1636 de
huidige kerk tot stand. Naar smeuïge ver
halen uit de oude tijd hoef
je nooit lang te zoeken. U
kunt er een aantal vinden
in de prachtige uitgaven
over de Grote Kerk van de
werkgroep Schermerhorn,
onder redactie van Kitty
Kampf, in 1996 gemaakt.
Nog eentje erbij.
Een 'famose libel'
onder de zorg van de classis in Alkmaar ge
plaatst, hij belooft dat hij de dienst van den
dienaer in Schermerhorn niet sal steuren,
maar met zijn presentie die predicatie des
dienaers zal vereeren, tnachtmael met hem
vredelyckzal houden. Eind goed, al goed: in
1592 werd Dierick Pietersz Cuyper beroe
pen tot predikant in Uitgeest.
Dit artikel is niet bedoeld om uitgebreid
het totale verhaal van de historie van de
kerkte beschrijven. In deel 1 van de uitgave
van de werkgroep Schermerhorn en in de
brochure van de kerk staat de historie uit
voerig beschreven. De bedoeling is om u
op te roepen om een bezoek aan de kerk te
brengen en van het meer dan imposante
interieur te genieten. Van de oude grafste
nen en de borden.
c r:~i ri
ssssa» mm
Lj l jm
lap-
Plattegrond
A Memoriebord
B. Hangkamer met diaconie-bord
C. Ordonnantiebord
D. Tien-gebodenbord
E. Rouwbord
F. Bord met gravenplan
Het ordonnantiebord
Het was in 1580, de Scher-
merhorner Dierick Pietersz
Cuyper werd niet toegela
ten tot het examen van de
classis, een examen nodig
om beginnend predikant
te worden (proponent).
Waarom niet? Overmits hij in forma van een
famose libell (een schotschrift D.M.) een lie
deken heeft gemaect ende verstroyt, waar- Onze tijd kent zijn hangjongeren, maar
inne hij den dienaren der kercken scheldet ook vroeger was overlast niet onbelend.
voor swaere vijanden, voor buycksorgers, Bedacht moet worden dat in de zeventien
voor onvruchtbare vijgebomen etc,, die men de eeuw kerkgebouwen veel frequenter
zal slaen op den cop. Dierick Pietersz werd gebruikt werden dan voor kerkdiensten
51