Links: 'Maria op de Maansik
kel'; Rijksmuseum, Amsterdam.
Eikenhout; Hollands met Zuid
nederlandse invloed; ca 1480.
Rechts: Maria van de Goorn,
oftewel Maria van de Mijzen.
Uit: 'Uitgave van de Histori
sche Vereniging Texel', nr. 45,
dec. 1997.
Er worden zeker negen opvallende gelij
kenissen geconstateerd (letterlijk uit het
verslag).
1. de houding van Maria met het Kind op
de rechterarm
2. de draperie-behandeling: de V-vormi-
ge plooien van de mantel van de Am
sterdamse Madonna en die van het bo
venkleed van de Madonna De Goorn
3. de verticale plooien boven de taille
4. de afgegleden hoofddoek met ge
fronste rand
5. de gelaatsvorm en de lange rechte
neus
6. de lange eenvoudig gekrulde haar-
strengen, die bij beide Madonna's on
der de hoofddoek doorlopen
7. het ronde kopje van het Kind met de
ronde krullen
8. de stand van het linkerbeen met de
puntschoen, die iets onder het onder
kleed vandaan komt
9. de zachte gelaatstrekken
Er zijn echter ook enkele verschillen aan te
geven:
het Christuskind van de Madonna uit het
Rijksmuseum is naakt, terwijl het Kind
te De Goorn gekleed is in een lang wit
hemdje
de omgording van de taille is hoger bij
de Madonna te De Goorn dan bij de Am
sterdamse Madonna
de handen van de Madonna en het Kind
je te De Goorn zijn fijner uitgewerkt
De conclusie van de werkgroep is dat de
gelijkenissen duidelijk de verschillen over
treffen en dat de conclusie mag zijn dat de
beide madonna's hoogst waarschijnlijk uit
dezelfde school stammen.
Een en ander onderstreept eens te meer
het belang van de Mijzenkapel.
Dick Mantel
64