Links: 'Maria op de Maansik kel'; Rijksmuseum, Amsterdam. Eikenhout; Hollands met Zuid nederlandse invloed; ca 1480. Rechts: Maria van de Goorn, oftewel Maria van de Mijzen. Uit: 'Uitgave van de Histori sche Vereniging Texel', nr. 45, dec. 1997. Er worden zeker negen opvallende gelij kenissen geconstateerd (letterlijk uit het verslag). 1. de houding van Maria met het Kind op de rechterarm 2. de draperie-behandeling: de V-vormi- ge plooien van de mantel van de Am sterdamse Madonna en die van het bo venkleed van de Madonna De Goorn 3. de verticale plooien boven de taille 4. de afgegleden hoofddoek met ge fronste rand 5. de gelaatsvorm en de lange rechte neus 6. de lange eenvoudig gekrulde haar- strengen, die bij beide Madonna's on der de hoofddoek doorlopen 7. het ronde kopje van het Kind met de ronde krullen 8. de stand van het linkerbeen met de puntschoen, die iets onder het onder kleed vandaan komt 9. de zachte gelaatstrekken Er zijn echter ook enkele verschillen aan te geven: het Christuskind van de Madonna uit het Rijksmuseum is naakt, terwijl het Kind te De Goorn gekleed is in een lang wit hemdje de omgording van de taille is hoger bij de Madonna te De Goorn dan bij de Am sterdamse Madonna de handen van de Madonna en het Kind je te De Goorn zijn fijner uitgewerkt De conclusie van de werkgroep is dat de gelijkenissen duidelijk de verschillen over treffen en dat de conclusie mag zijn dat de beide madonna's hoogst waarschijnlijk uit dezelfde school stammen. Een en ander onderstreept eens te meer het belang van de Mijzenkapel. Dick Mantel 64

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2011 | | pagina 20