grootmoeder bezig met het breien van kousen die ze wekelijks op de markt van Aracuja verkocht. Toen Jacob de Boer na twee jaar weer terug kwam in Groningen had hij genoeg van de zeevaart en verkocht zijn schip voor fl. 5300,-. Zoon Klaas, mijn grootvader, toen 14 jaar wilde naar zee maar kreeg van zijn ouders geen toe stemming. Hij liep van huis weg en kwam na een avontuurlijke tocht lo pend in Bremen aan waar hij zich voorgaf als 16 jarige en aanmon sterde als kajuitjongen. Na twee jaar kwam hij thuis en mocht naar de zeevaartschool in Groningen -Stad. Afwisselend een half jaar naar school en een halfjaar varen. Na het behalen van zijn diploma's monsterde hij aan als eerste stuurman op een oude schuit met een hele oude kapitein voor een reis naar De Oost. Na een week stierf de kapitein en met een "een twee drie in Godsnaam" werd de goede man aan de golven toevertrouwd en was Klaas de Boer met zijn nog geen 24 jaar de kapitein. Er waren in die tijd geen radioverbindin gen en met een zeilschip terugvaren was helemaal ondoenlijk. Een reis van 3 jaar uit en thuis. Elke zondag stond kapitein de Boer in zwart pak op de campagne voor de Bijbellezing. Wanneer de bemanning terug kwam van het passagieren stond een em mer lysol op het dek om de geslachtsdelen van de heren te reinigen om zo te voorko men dat de bemanning venerische ziekten mee naar huis zouden nemen. Er bestond een grote afstand tussen kapitein en bemanning. De kapitein at al leen en had ook verder een heel eenzaam leven. Toen mijn grootvader in 1951 stierf Marianne met grootouders was hij de laatste Neder landse kapitein die nog als gezagvoerder op een vrachtzeilschip de zeven wereldzeeën had beva ren. Hij liet ook een, tij dens zijn eenzame reizen zelf geknoopt, kleed aan ons na. In 1906 kreeg Kapi tein de Boer zijn eerste zeilschip met motorver mogen, een hele voor uitgang maar ook veel smerigheid aan boord. Hij was nu eenmaal verknocht aan het veel schonere leven aan boord van een zeilschip. In 1914 lag de Boer met vrouw en twee zoons, mijn moeder was nog niet geboren, met zijn stoomschip in Rouaan in Frankrijk. Hij werd gesommeerd om zonder lading meteen terug te varen naar Rotterdam. Varen met steenkool tussen Engeland en Frankrijk bleek zeer winstgevend te zijn in die tijd. Hij kreeg opdracht van de rederij naar Engeland te varen waar hij prompt werd geïnterneerd door de Engelsen. Na zes maanden waren de Engelsen overtuigd van de neutraliteit van Nederland en kon het schip met steenkool naar Frankrijk va ren. In september 1917, de Duitsers hadden de duikbootoorlog verscherpt en er wer den ook schepen van neutrale landen aan gevallen, kreeg zijn schip een torpedo in het voorschip. Door achteruit te varen wist de Boer een Engelse haven te bereiken. Na een tweede duikbootaanval op weg naar Nederland wist hij in dichte mist te ontko men. Daarna had hij genoeg van het varen in oorlogstijd. Klaas de Boer is nog jaren docent geweest aan de zeevaartschool in Amsterdam. 37

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2011 | | pagina 37