de spoorlijn die reeds op 2 november 1894 geopend kon worden. De broers Verhage kwamen daardoor niet zonder werk want daarop volgde de aanleg van de route Pre toria naar Volksrust aan de grens van de toenmalige Britse kolonie Natal (270 kilo meter). Gedurende deze aanleg maakte Co ondertussen kennis met het dienstmeisje (H)emmechien (Emmy) Bosma, dochter van de arbeider Irse Bos(se)ma en Biefke van Oost uit Muntendam in Groningen. Emmy Bosma was als hulp in de huishou ding meegekomen met een emigrerende Groningse familie. Het kwam tot een huwelijk tussen Co en Emmy want zij huwden op 4 mei 1895 voor Jan Heystek, de landdros van Pretoria. Dat moest ook wel omdat Emmy in verwach ting bleek want op 22 november 1895 ziet dochter Emmy het levenslicht. Inmiddels waren de werkomstandigheden van Co nogal veranderd want op 21 augustus 1895 werd hij als machinist in dienst genomen van de NZASM. Het betekende een lichte verbetering van zijn bestaan maar wel met groeikansen. Volgens de 'Mouvement Tractie'-lijst bleek Co al machinist 2e klasse te zijn en verdiende hij op 1 januari 1898 £17,10 per maand (1£=/12,-). Dit was het maximale loon in deze rang, het minimum lag op £16,-. Het lijkt veel maar de leefom standigheden in Transvaal waren duur. Zo duur zelfs dat er meubelen werden besteld in Nederland. Maar Co had een goede baan met een goed salaris waar hij van 11 overhield. Want de maandelijkse kosten, inclusief huur, lagen rond de 10,-. Co werd toen ook beoordeeld: geschiktheid: 2, bekwaamheid: 2, vlijt: 3 en gedrag: 2. De score lijkt niet hoog maar het hoogste wat gehaald kon worden was 3. In dezelfde pe riode nam zijn broer Jan ontslag en begon een hoefsmederij nabij Pretoria. De smederij van Jan Verhage even buiten Pre toria. Foto: NZAV Fotoarchief Amsterdam Door het plaatselijk gebruik van heel veel paarden was het aanbod ruim vol doende en kon Jan weldra zijn smederij uitbreiden en personeel aannemen. Net als Pretoria lag Middelburg op een hoog vlakte waar vooral de nachten bijzonder kil konden worden en overdag de zon het tegendeel bood. Het was dan ook bepaald geen pretje om te leven in de veredelde hutten met hun golfplaten daken. Niette min was het geen belemmering om weer zwanger te geraken want in 1897 wordt in Middelburg zoon Wolfert (Wof) geboren. Hij kon worden gedoopt in de Dutch Re formed Church van Middelburg die in 1890 was gereed gekomen. Maar in hun nieuwe omgeving was het ook aan het rommelen. De Britten roken het grote geld van goud, koper, kobalt en diamanten en de spoorlijnen waren hun ook een doorn in het oog omdat de in 1896 gereed gekomen 'yserpad' naar Volksrust wel heel dicht de Britse kolonie naderde. In 1895-96 was er al een staatsgreep van- II!

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2011 | | pagina 11