Molensentiment Natuurlijk beseften dijkgraaf, heemraden en hoofdingelanden dat heel goed. Zij waren zeker gehecht aan de molens die de Schermer 300 jaar lang droog hadden gehouden. Hoofdingeland M.N. de Koning besloot in augustus 1930 iets te onderne men. Tijdens de vergadering van hoofdin gelanden van 28 augustus in het bekende Noorderpolderhuis langs de dijk even be noorden Schermerhorn kwam hij tijdens de rondvraag met een voorstel. De Koning gaf in overweging 'een schilderstukje of zoo iets' te laten maken van de twee grote mo- lengroepen tussen Westgraftdijk en Drie huizen en Schermerhorn en Ursem. Dat was toen nog net mogelijk. De schilderijen konden in de herenkamer van het polder huis aan de wand worden gehouden opdat het oude beeld van de Schermer voor het nageslacht behouden bleef. Volgens het verslag van de vergadering in de Alkmaar- sche Courant ontstond er al direct enige discussie. Heem raad D. de Boer Dz. Vond foto's een beter idee, die gaven een beter beeld. Een andere heemraad, C. Kramer Glijnis, verklaarde zich tegen foto's omdat die niet blijvend waren. Dijkgraaf P. Couwen- hoven zegde een nader on derzoek door het dagelijks bestuur toe. Het genoemde verslag in de krant trok de aandacht van de in Bergen gevestigde kunstschilder Arnout Colnot (1887-1983). Hij schreef direct een brief aan het bestuur van de Schermer waarin hij de aandacht op zijn persoon vestigde. Colnot meldde dat hij al diverse onderscheidingen voor zijn werk had ontvangen en het in diverse musea te zien was. Als referentie gaf hij de journalist D.A. Klomp van de Alkmaarsche Courant op. Klomp mag een kenner van de ergense School worden genoemd. Hij publiceerde in 1943 de nog steeds waarde volle studie In en om de Bergensche School waarin een serie kunstenaars uit het dorp en hun werk wordt voorgesteld. Colnot's brief werd op 1 september door het dagelijks bestuur van de Schermer be sproken. Heemraad De Boer had opnieuw kritiek. Hij wilde eerst wel eens zien wat Colnot had gepresteerd en herhaalde zijn al tijdens de vergadering van hoofdinge landen gemaakte opmerking dat ...nogal eens molens geschilderd worden met roeden die de verkeerde kant omdraaien en dergelij ke wonderlijke gebrekenEen besluit werd niet genomen. De heren verwachtten na melijk dat zich nog wel meer gegadigden voor de opdracht zouden melden. A. Colnot voor het schilderij 'molen in de sneeuw', ca 1925. Deze foto verscheen in het geïllustreerd tijdschrift ter gelegenheid van een expositie van Colnot's werk in het Stedelijk Mu seum in Alkmaar. Collectie Regionaal Archief Alkmaar. 131

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2010 | | pagina 7