gengeld'of'koppengeld'geheten. Verder speelde de zondagsrust een gro te rol. Vanaf het begin van de 20e eeuw was er een tendens de zondagsheiliging te ver sterken. In 1924 werd een verordening op de winkelsluiting vastgeslteld die bepaal de dat alle winkels op zondag gesloten moesten zijn. Eigenaren van 'kijkhuizen' konden die bepaling ontduiken. Ze exploi teerden immers geen winkel. De bekend ste daarvan was Sijtje Boes, die zich in 1921 op Marken vestigde. Tegen Sijtje Boes o.a. was de verorde ning bedoeld 'dat niemand meer met lui der stemme mag uitnoodigen tot het be zichtigen van een woning en ongevraagd zich mag aanbieden tot gids en wegwijzer'. Sijtje Boes richtte een brief aan de ANVV (de Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer), zichzelf affiche rend als 'houdster van een 'showhouse' en winkel voor het vreemdelingenverkeer'. De ANVV vroeg burgemeester Brug om een reactie. Die antwoordde dat het kwaad vooral onder degenen zat'die met allerlei praatjes de menschen in hun woningen lokten en daar meenden alles te mogen zeggen en doen wat hun goed dacht'. Soms met het doel 'op een of andere manier binnenshuis het medelijden op te wekken en min of meer de menschen af te persen'. Mej. Boes was volgens de burgemeester één van degenen, die zich als lastig open baarde. 'Zij neemt de allures aan van een verkeers-agent'. In 1932 kwam de verordening dat 'alle winkels in de gemeente Marken zijn des zondags den gehelen dag gesloten voor den verkoop van waren onder welke bena ming ook'. En in 1938 kwam er felle strijd over de verordening dat'alle cafés moeten sluiten van zaterdagavond 10 uur ('s winters om 6 uur) tot maandagochtend 7 uur'. Govert de Jong: 'als prins Bernhard met de Piet Hein op zondag in de haven komt en hij mijn inrichting bezoekt, moet ik hem dan weigeren? 'Voorzitter: 'ja'. Raadslid Kaars: 'en waar moeten de vreemdelingen heen om hun behoefte te doen op Zondag als alles dicht is?' Voorzitter: 'er zijn genoeg openbare toiletten'. Kaars: 'maar niet voor dames'. Ook in 1938 kwamen er felle protesten van Sijtje Boes. Zij haalde de landelijke pers naar Marken om over de handhaving van de zondagsrust te berichten. In vele artike len werd zij in alle standen gefotografeerd. Ook in 1938 was, net als in 1925, het verzet van Sijtje Boes vergeefs. En zo kreeg Marken zijn stempel als een steil gereformeerd dorp met een zware traditie, waar de zondagsheiliging streng werd gehandhaafd. Het heeft de toeristen uitbinnen-en buitenland niet weerhouden van een bezoek aan het'calvinistisch reser vaat'. Hoewel de toeristen-industrie werd begeleid door verordening, regelingen enz., werden anderzijds vele maatregelen getroffen ten gunste van het toerisme. Het traditionele dorpsgezicht werd beschermd en de middenstand en toeristenbedrijven kregen de ruimte. Een gids laat haar kleding zien. 164

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2010 | | pagina 40