Voorbeeld van een bevrachtingscontract
van schipper Cleas Cornelisz Valck uit Graft:
In den noeme des Heeren amen. In den jare
van den geboorte desselfs ons heeren ende
salighmakend Jesu Christi duijsent seshon-
derd seven en sestigh op den 27e julij sijn
Willem Hoogendorp, Abraham Zabé ende
Marten Zeeman Coopluijden alhier als be-
vragters ter eenze ende Claes Cornelisz Valck
uijt Noordeijnt schipper ende Meester naest
Godt van sijn schip genaemt de Valck langh
777 wijt 25 hol 11.5 ende daer boven 5.5 voe
ten alle Cendammer voeten ten andere zijde
mette anderen geaccodeert ende verdrage
wegens d'bevragting vant voornoemde
schip in maniere naenvolgende te weten
dat den voornoemde schipper met sijn voor
noemde schip dat hij verclaert weldigt ge-
calefast vinden van alles nodig tot de nae-
rgenoemde reijse voorsien te wesen metter
eerste convoij beneffens sodanige goederen
als de bevragters sullen gelieven te scheijnen
uijt dese land en sal seijlen naer Archangel
in Rusland alwaer arriverende de bevragters
of compagnons 't voorschreven ship sullen
moeten doen lossen en die weder beladen
off doen beladen met sodaniger goederen
waardeerende coopmannschappen als hen
gelieven sal totte volle ende beraamde ladin-
ge toe, soo spoedigh dat den schipper met
het convoij daer mede tot Archangel sal sijn
gearriveert, van daer weder sal komen ende
sijn ingenomen goederen getrouwelijck ende
naer behoren gelost ende gelevert te heb
bende aen de bevragters of compagnons,
sullen d'selve asldan ende eerder met schul
dig ende gehouden wesen gelijck sij bij desen
beloven aen den voornoemde schipper voor
sijn verdiende vragt te voldoen ende betalen
bij den hoop voor de gehele reijs d'somma
van vijduijsent vijfhondert Carolinger gul
dens ende daerenboven een kaplaken tot
discretie van de bevragters te begroten. Ava-
nio ende pilotagie sal nae costuijme vandien
zoo gedragen worden wijdens belooft den
schipper in twee stuijvers ende afladen van
sijn voorschreven schip 't welck de bevragters
in 't geheel tot haer vandoen sullen hebben
soo getrouwelijck te handelen, als of het hen
selve of sijne reders aanging, sullende oock
het scheepsvolck met de scheepsboot ende
andere commoditeijten de goederen aen
ende van lande van ende aen scheepsboot
moeten voeren, halen ende brengen d'selve
lossen ende laden soo dick ende menigma-
els als het de bevragters of compagnons ge
lieven sal. Item sal den schipper gehouden
sijn (soo het de bevragters goetvinden) twee
duijsent voor de selve vrij uijt ende thuis te
voeren ende haer gedurende de gantsche re
ijse te versorgen van behoorlijcke cost ende
drancke waer tegens de bevragters bij desen
aennemen den schipperen vrije stuurman te
verschaffen ende geduijrende de gantsche
reijs d'selve te betalen ende gagueren son-
der dat den schipper daer van eenige las
ten sal hebben te dragen anders als hen te
voeden van cost ende dranck. Sullende ook
d'bevragters (soo sulcke geraden duncken)
't voorschreven schip vermogen te monte
ren tot drie a vier gotolingen ende andere
amunitie van orlogen naer advenant, omme
't gemelde schip desnoot sijnde daer mede
te komen defeneren. Tot naencominge dese
verbinden de bevragters speciaal in haer in
te laden coopmanschappen ende den schip
per sijn schip ende gereetschappen vandien.
Ende voorts nog tezamen hare personen
ende verdere goederen d'selve stellende ten
bedwange als nae regten.
T'Oirconde getekent in Amsterdam ten dage
ende jaren voorschreven.
Wezien hierdathij naar Archangelsk moest
om daar zijn vracht te lossen en en lading
mee terug te nemen. Hij zou voor deze reis
een bedrag ontvangen van vijfduizend en
vijfhonderd gulden. Een heel bedrag, maar
daar moesten ook nog eens het eten en
158