Voorbeeld van een bevrachtingscontract van schipper Cleas Cornelisz Valck uit Graft: In den noeme des Heeren amen. In den jare van den geboorte desselfs ons heeren ende salighmakend Jesu Christi duijsent seshon- derd seven en sestigh op den 27e julij sijn Willem Hoogendorp, Abraham Zabé ende Marten Zeeman Coopluijden alhier als be- vragters ter eenze ende Claes Cornelisz Valck uijt Noordeijnt schipper ende Meester naest Godt van sijn schip genaemt de Valck langh 777 wijt 25 hol 11.5 ende daer boven 5.5 voe ten alle Cendammer voeten ten andere zijde mette anderen geaccodeert ende verdrage wegens d'bevragting vant voornoemde schip in maniere naenvolgende te weten dat den voornoemde schipper met sijn voor noemde schip dat hij verclaert weldigt ge- calefast vinden van alles nodig tot de nae- rgenoemde reijse voorsien te wesen metter eerste convoij beneffens sodanige goederen als de bevragters sullen gelieven te scheijnen uijt dese land en sal seijlen naer Archangel in Rusland alwaer arriverende de bevragters of compagnons 't voorschreven ship sullen moeten doen lossen en die weder beladen off doen beladen met sodaniger goederen waardeerende coopmannschappen als hen gelieven sal totte volle ende beraamde ladin- ge toe, soo spoedigh dat den schipper met het convoij daer mede tot Archangel sal sijn gearriveert, van daer weder sal komen ende sijn ingenomen goederen getrouwelijck ende naer behoren gelost ende gelevert te heb bende aen de bevragters of compagnons, sullen d'selve asldan ende eerder met schul dig ende gehouden wesen gelijck sij bij desen beloven aen den voornoemde schipper voor sijn verdiende vragt te voldoen ende betalen bij den hoop voor de gehele reijs d'somma van vijduijsent vijfhondert Carolinger gul dens ende daerenboven een kaplaken tot discretie van de bevragters te begroten. Ava- nio ende pilotagie sal nae costuijme vandien zoo gedragen worden wijdens belooft den schipper in twee stuijvers ende afladen van sijn voorschreven schip 't welck de bevragters in 't geheel tot haer vandoen sullen hebben soo getrouwelijck te handelen, als of het hen selve of sijne reders aanging, sullende oock het scheepsvolck met de scheepsboot ende andere commoditeijten de goederen aen ende van lande van ende aen scheepsboot moeten voeren, halen ende brengen d'selve lossen ende laden soo dick ende menigma- els als het de bevragters of compagnons ge lieven sal. Item sal den schipper gehouden sijn (soo het de bevragters goetvinden) twee duijsent voor de selve vrij uijt ende thuis te voeren ende haer gedurende de gantsche re ijse te versorgen van behoorlijcke cost ende drancke waer tegens de bevragters bij desen aennemen den schipperen vrije stuurman te verschaffen ende geduijrende de gantsche reijs d'selve te betalen ende gagueren son- der dat den schipper daer van eenige las ten sal hebben te dragen anders als hen te voeden van cost ende dranck. Sullende ook d'bevragters (soo sulcke geraden duncken) 't voorschreven schip vermogen te monte ren tot drie a vier gotolingen ende andere amunitie van orlogen naer advenant, omme 't gemelde schip desnoot sijnde daer mede te komen defeneren. Tot naencominge dese verbinden de bevragters speciaal in haer in te laden coopmanschappen ende den schip per sijn schip ende gereetschappen vandien. Ende voorts nog tezamen hare personen ende verdere goederen d'selve stellende ten bedwange als nae regten. T'Oirconde getekent in Amsterdam ten dage ende jaren voorschreven. Wezien hierdathij naar Archangelsk moest om daar zijn vracht te lossen en en lading mee terug te nemen. Hij zou voor deze reis een bedrag ontvangen van vijfduizend en vijfhonderd gulden. Een heel bedrag, maar daar moesten ook nog eens het eten en 158

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2010 | | pagina 34