i de vrouw laten zeg- elfde schrij- 'pkomst en noteert dat gging werd daglooners'. ns de grote jidelijk deel opging. De logheemra- lar eigenlijk aten'Dat de ?t wederom ordien voor iden, land- n woonden n kwaad le- van de Rijp i r Visser-Met talling voor vegere paar- >drijf uit. De •ntale pand. rden hier de 213 krijgen en daarna ophoe^ pelen. Een bruut besluit. De lommerrijke Klaterbuurt omstreeks 1900. Links de rails van de Dat het zo'n vaart niet liep, tramlijn en rechts de veranda van café Smit, later van Dirk van toont een kaart uit 1663. Leeuwen en vervolgens van Jan de Boer. waarop te zien is hoe het zuidelijk deel van de buurt opnieuw be bouwd is. In de loop der eeuwen werden de huizen degelijker en over de bewoners klonk geen kwaad woord. De buurt was een rustige plek'waar met mate werd ge zondigd en beheerst werd liefgehad', een plek als zovele. Tweemaal opbloei Toen in 1849 de Rijperweg beklinkerd werd, had dit zichtbaar gevolgen voor de Klaterbuurt. Rond die tijd werd aan de noordkant van de weg een heel grote villa gebouwd door Michiel de Wit, de man die eigenaar was van een graanmaalderij in De Rijp en die een buitenplaats had aan de Beemsterdijk. Tegenover de villa verrees een woonhuis met een paardenstalling. Maar liefst dertig paarden en een aan tal rijtuigen van de Rijper graanmaalderij aan het Oosteinde werden er gestald. De stalling is nu nog herkenbaar aan de paar denkoppen in de noordgevel. Mogelijk is een tien- of twintigtal jaren later het grote huis gebouwd waarin later een café was gevestigd. Tegen het einde van de ige eeuw vindt weer een verandering plaats. Met de be trekkelijke rust is het over, want in 1895 opent de Tweede Noord-Hollandse Tram wegmaatschappij, deTNHT, een tramlijn die van Purmerend naar Alkmaar loopt. Deze sluit aan op de al bestaande lijn van Amsterdam naar Purmerend. De stoom tram rijdt door de Beemster en heeft er o,a. haltes in Middenbeemster, de Blikken Schel, de Klaterbuurt, op de Westdijk bij de Oosthuizerweg en bij Schermerhorn. De maandagmarkt in Alkmaar en de dins- dagmarkt in Purmerend konden nu snel worden bereikt in vergelijking met de tijd ervoor. Naar Alkmaar duurde de reis vanaf de Klaterbuurt 50 minuten en naar Pur merend drie kwartier. In de richting van Amsterdam kon je zeven keer per dag ver trekken. Een enkeltje 2" klas De Rijp-Pur- merend kostte 20 cent en ie klas 30 cent. Op zaterdagen en zon- en feestdagen ging

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 45