punt duidelijk van Luther, namelijk in zijn visie op de mis ofwel het avondmaal.2 De volgende reformatiebeweging hoort tot de radicale reformatie. In Duitsland vonden opstanden plaats van arme boe ren, die bloedig werden neergeslagen door adel en kerk. Toen Luther in de ban werd gedaan ontstond de grootste opstand. Een van de opstandelingen was de radi cale predikant Thomas Müntzer. Müntzer was tegen de kinderdoop en herdoopte eigenhandig en wordt wel als een van de eerste wederdopers beschouwd. Het liep gruwelijk af, 150.000 mensen verloren het leven en Engels lijfde hen in 1850 in bij de voorlopers van de socialistische beweging. Melchior Hoffmann (1495-1544) wordt als de officiële grondlegger van het anabap tisme beschouwd. Veel dopers verbonden hun nieuwe geloof met maatschappelijk activisme. Ook Amsterdam kende een peri ode vol onrust. Op 10 mei 1535 bezetten ze het stadhuis in Amsterdam, een gruwelijke ontruiming volgde met vele doden. Het merendeel van de elfhonderd in ons land geëxecuteerde 'ketters' was wederdoper. De bezetting van Münster in februari 1535, uitgevoerd in een apocalyptische roes, stond onder leiding van de Leidse kleer maker en herbergier Jan Beukelsz (Jan van Leyden) en Jan Matthijsz, een bakker uit Haarlem. Het was van korte duur, op 25 juni 1535 werd de stad heroverd. De Friese dominee Menno Simons (1496-1561) nam afstand van het Münsterse radicalisme, pleitte een ingekeerd christendom, paci fisme en een streng principiële levenshou ding. Hij was tegen de kinderdoop. Zijn na volgers vormden spoedig de hoofdstroom van de doopsgezinden. Overal in de we reld, door emigratie, terug te vinden als mennonieten. De dopers waren de eersten die zich afscheidden van de moederkerk. De uit Duitsland afkomstige Amish People van Pennsylvania zijn de meest exotische erfgenamen van deze richting.3 De laatste reformatiebeweging was die van het calvinisme, genoemd naar de Fran se jurist Johannes Calvijn (1509-1564). Dit werd in de jaren vijftig van de zestiende eeuw de dominante stroming van de refor matie.4 Calvijn. Uit: Europa. Geschiedenis van zijn bewoners 1566. Het wonderjaar of het hongerjaar? Wat dreef de duizenden in 1566 naar bui ten de steden en dorpen om er openlucht diensten bij te wonen? Wat zat er achter de verwoesting van de altaren en heili genbeelden? Kortom hoe moeten hagen- preken en beeldenstorm geduid worden? Velen schrijven de opstand van 1566 op het conto van de religie. Erich Kuttner schreef in het begin van de Tweede Wereldoorlog zijn boek 'Het hongerjaar 1566', waarin hij het oproer van 1566 uit de droevige soci aal-economische situatie en de armoede verklaarde. Een combinatie van beide fac toren ligt voor de hand.s Als reactie op de vereniging van de 110

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 6