1)
intheffïng
irrijtuigen
ie provin-
rraagd.
mdse reis
cht duur-
i en over
brug was
r stonden
ppel ven-
Ie vrolijke
it hij was
er in de
>rden. De
Reisfoto van de O.L School West-Graftdijk; 1934
bussen waren altijd prima in orde, daar
stond EGAO voor bekend. Van der Hoff
heeft er heel wat kilometers mee afgelegd,
leder jaar ging hij met een gezelschap naar
Esperantocongressen, tot in Spanje toe. Hij
wist overal de weg en kon zich altijd ver
staanbaar maken.
In Denemarken stond hij bij de bus toen
er opeens een paar mensen tegen hem zei
den: Hee Alkmaar hier. Hoe kom jij hier te
recht? Er stond "Alkmaar-Purmerend"op de
bus. Hij zei: "Tja, de weg naar Purmerend
was opgebroken. Toen ben ik hier terecht
gekomen".
In 1934 ging hij voor zestien dagen naar
Spanje, naar een Esperanto-congres in Va-
lencia.Twee bussen van hem, een van de
Waco en een van Oorbeek. Hij kon zich
redden met wat Franse woordjes en Espe
ranto maar chauffeur Mulder van de Waco
was minder bekend met vreemde talen. Hij
had in een hotel zijn overhemd afgegeven
om te laten wassen, maar toen hij er later
naar vroeg verstond de juffrouw hem niet
en hij haar niet. Hij had maar 2 overhem
den. Op het laatst zat hij in zijn blote bast,
met alleen een jasje erover.
Einde EGAO
Op 8 april 1941 staat beschreven dat de
EGAO per 1 april is opgeheven. In het eer
ste oorlogsjaar werden de bussen gevor
derd en in 1941 reed de laatste bus het dorp
uit. De autobusdienst werd overgenomen
door de NACO te Purmerend. Chauffeur
Jan Ton ging daar ook werken.
Nico werkte zo goed en zo kwaad als het
ging door met zijn fietsen en zijn taxi. Toen
de Duitsers de klepel uit de toren haalden,
zette Nico er een velg in van één van zijn
autobuswielen. Zo kon het dorp toch ho
ren hoe laat het was.
Hoe het verder ging....
Van der Hoff's oude fietsenwerkplaats en
garage, waar de autobussen en de taxi's
135