Op het waagpiein te Alkmaar staat het wagenpark opgesteld. V.l.n.r.: N.A. v.d. Hoff, J. Ton, C. Bankersen en Jan Prijs (echtg. van Grietje Zondervan) Papieren rompslomp Uit het regionale archief zijn diverse stuk ken opgevraagd over de autobusdienst (EGAO). Opvallend is hierbij dat voor elke verandering binnen de onderneming een schriftelijke aanvraag moest worden inge diend bij Gedeputeerde Staten in Noord holland. Er moest goedkeuring komen voor het vervangen van een motor in een bepaalde bus of goedkeuring voor een wij ziging in de dienst- of tariefregeling. Voor het uitgeven van trajectkaarten moest ook eerst goedkeuring worden gevraagd. Als hij er bijvoorbeeld 50 voor het traject Alk- maar-Purmerend wilde uitgeven betaalde hij f2,00. In 1934 werd de G.M.C. bus vervangen door een grotere G.M.C. bus. Deze autobus was breed 2.22. Dus moest er ontheffing van het verbod om met motorrijtuigen breeder dan 2.10 over wegen in de provin cie Noordholland worden aangevraagd. Reisclubs en schoolreisjes In 1932 werd de eerste buitenlandse reis gemaakt. Van Graftdijk tot Utrecht duur de drie uur. Langs kronkelwegen en over bruggen. Vooral bij de Diemerbrug was het altijd wachten geblazen. Daar stonden dan de pindatentjes en sinaasappel ven ters, terwijl een muzikant voor de vrolijke noot zorgde, 't Kon allemaal nog! Het was wel hard ploeteren, want hij was ook monteur en dikwijls moest er in de avond laat nog gerepareerd worden. De 134

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 30