De lijndienst Alkmaar - Purmerend kreeg
meer en meer vaste vorm. De onderne
ming groeide uit tot een wagenpark van 4
bussen. Tot de chauffeurs behoorden: Nico
van der Hoff, Jan Ton, Cees Bankersen, Jan
Prijs en Ab Spaan.
De eerst geweigerde vergunning om te
mogen rijden naar Purmerend vv. werd
alsnog verleend zoals blijkt uit een citaat
van het Provinciaal Blad van Noordholland
1928:
Besluit van 5 december 1928, betreffende
het verleenen van eene vergunning aan
N.A. van der Hoff en J.Ton te Graft, tot het
uitbreiden van den door hen geëxploiteer-
den autobusdienst van Alkmaar via Spij
kerboor naar Purmerend en terug.
De Gedeputeerde Staten van Noordhol
land doen te weten, dat door hen in hunne
vergadering van heden is vastgesteld, het
geen volgt:
Gezien een brief van N.A. van der Hoff
en J.Ton, te Graft, houdende verzoek om
vergunning tot uitbreiden van den door
hen geëxploiteerden autobusdienst van
Alkmaar naar Spijkerboor en terug tot
Purmerend en terug;
Gelet op een brief van de Directie der
Tweede Noord-Hollandsche Tramweg
Maatschappij, te Amsterdam, houdende
tegen het verleenen van de gevraagde
vergunning, aangezien uitbreiding van
den autobusdienst van aanvragers naar
hare meening tot eene belangrijke ver
mindering van het personenvervoer per
tram zal leiden en daarbij tevens aanvoe
rende, dat wegens onrendabele exploita
tie opheffing van de tramlijn overwogen
wordt;
Gelet op een adres van J.H. van Giessen
e.a. te Oost-Graftdijk, West-Graftdijk en
Spijkerboor, houdende verzoek de aan
vrage om uitbreiding in te willigen;
Gezien de ingekomen ambtsberichten
van den Hoofdingenieur-Directeur van
den Provincialen Waterstaat van Noord
holland, van den Leider der deskundi
gen in Noordholland, van Burgemeester
en Wethouders van Jisp, van Graft, van
Beemster;
Overwegende, dat de thans gevraagde
uitbreiding tot Purmerend van den au
tobusdienst van Alkmaar naar Spijker
boor en terug aan het verkeer ten goede
komt omdat plaatsen als West-Graftdijk,
Oost-Graftdijk en Spijkerboor, die nu van
verbinding met Purmerend verstoken
zijn, daardoor eene verbinding met dat
marktcentrum zullen verkrijgen;
Dat hun College in verband daarmede in
de door de Tweede Noordhollandsche
Tramweg Maatschappij ingebrachte be
zwaren geen aanleiding vindt zijne ver
gunning aan de aangevraagde uitbrei
ding te onthouden.
Op 18 juli 1929 is bij de Kamer van Koop
handel Fabrieken te Alkmaar de onder
neming als Vennoot onder Firma inge
schreven met als handelsnaam: N.A. van
der Hoff en J.Ton (autobushouders), in
gaande januari 1929, einde onbepaald.
Reizigers die per tram in Purmerend arri
veerden, vonden daar de autobussen van
maar liefst 6 verschillende autobusbedrij
ven, die hen naar 12 bestemmingen rond
Purmerend vervoerden. Eén van die be
drijven was de Eerste Graftdijker Autobus
Onderneming te West-Graftdijk.
De onderneming reed met 11 ritten van
Purmerend - West-Graftdijk - Alkmaar. De
afstand was 25 km en de reistijd was 40 mi
nuten. De standplaats in Purmerend was
op hetTramplein bij Hotel J. de Jong.
133