De lijndienst Alkmaar - Purmerend kreeg meer en meer vaste vorm. De onderne ming groeide uit tot een wagenpark van 4 bussen. Tot de chauffeurs behoorden: Nico van der Hoff, Jan Ton, Cees Bankersen, Jan Prijs en Ab Spaan. De eerst geweigerde vergunning om te mogen rijden naar Purmerend vv. werd alsnog verleend zoals blijkt uit een citaat van het Provinciaal Blad van Noordholland 1928: Besluit van 5 december 1928, betreffende het verleenen van eene vergunning aan N.A. van der Hoff en J.Ton te Graft, tot het uitbreiden van den door hen geëxploiteer- den autobusdienst van Alkmaar via Spij kerboor naar Purmerend en terug. De Gedeputeerde Staten van Noordhol land doen te weten, dat door hen in hunne vergadering van heden is vastgesteld, het geen volgt: Gezien een brief van N.A. van der Hoff en J.Ton, te Graft, houdende verzoek om vergunning tot uitbreiden van den door hen geëxploiteerden autobusdienst van Alkmaar naar Spijkerboor en terug tot Purmerend en terug; Gelet op een brief van de Directie der Tweede Noord-Hollandsche Tramweg Maatschappij, te Amsterdam, houdende tegen het verleenen van de gevraagde vergunning, aangezien uitbreiding van den autobusdienst van aanvragers naar hare meening tot eene belangrijke ver mindering van het personenvervoer per tram zal leiden en daarbij tevens aanvoe rende, dat wegens onrendabele exploita tie opheffing van de tramlijn overwogen wordt; Gelet op een adres van J.H. van Giessen e.a. te Oost-Graftdijk, West-Graftdijk en Spijkerboor, houdende verzoek de aan vrage om uitbreiding in te willigen; Gezien de ingekomen ambtsberichten van den Hoofdingenieur-Directeur van den Provincialen Waterstaat van Noord holland, van den Leider der deskundi gen in Noordholland, van Burgemeester en Wethouders van Jisp, van Graft, van Beemster; Overwegende, dat de thans gevraagde uitbreiding tot Purmerend van den au tobusdienst van Alkmaar naar Spijker boor en terug aan het verkeer ten goede komt omdat plaatsen als West-Graftdijk, Oost-Graftdijk en Spijkerboor, die nu van verbinding met Purmerend verstoken zijn, daardoor eene verbinding met dat marktcentrum zullen verkrijgen; Dat hun College in verband daarmede in de door de Tweede Noordhollandsche Tramweg Maatschappij ingebrachte be zwaren geen aanleiding vindt zijne ver gunning aan de aangevraagde uitbrei ding te onthouden. Op 18 juli 1929 is bij de Kamer van Koop handel Fabrieken te Alkmaar de onder neming als Vennoot onder Firma inge schreven met als handelsnaam: N.A. van der Hoff en J.Ton (autobushouders), in gaande januari 1929, einde onbepaald. Reizigers die per tram in Purmerend arri veerden, vonden daar de autobussen van maar liefst 6 verschillende autobusbedrij ven, die hen naar 12 bestemmingen rond Purmerend vervoerden. Eén van die be drijven was de Eerste Graftdijker Autobus Onderneming te West-Graftdijk. De onderneming reed met 11 ritten van Purmerend - West-Graftdijk - Alkmaar. De afstand was 25 km en de reistijd was 40 mi nuten. De standplaats in Purmerend was op hetTramplein bij Hotel J. de Jong. 133

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 29