delig zaakje. Ook hij kocht een wagen en
daarmee begon de concurrentie.
In 1922 kocht Nico van der Hoff samen
met Piet Honig uit Oost-Graftdijk de eer
ste bus. Van der Oord liet dat niet op zich
zitten. Ook hij wilde een bus, maar Van der
Hoff haalde hem over medecompagnon te
worden. Zo kwam er een bus voor 11 perso
nen, waar in het begin maar één dag mee
werd gereden.
De Eerste Graftdijker Autobus Onderne
ming was van start gegaan. Later begon
men gezelschappen te rijden en zondag
avond naar Alkmaar (voor de vrijgezellen).
Half elf weer terug, 70 cent een retourtje.
Wegenbelasting kende men niet en even
min een keuring. Met je rijbewijs was je
klaar.
EGAO
Eerste Graftdijker Autobus Onderneming)
Vergunning
In het Provinciaal Blad van Noord-holland
staat een besluit van 13 juli 1927, betreffende:
I.Het verlenen van een vergunning aan
N.A. v.d. Hoff, P. Honig en C.v.d. Oord te
Graft, tot het in werking houden van
autobusdiensten van Alkmaar naar Spij
kerboor en terug. En van Markenbinnen
naar Purmerend en terug (op Dinsdag)
onder de volgende voorwaarden:
1. De wagens moeten worden onderhou
den ten genoegen van Gedeputeerde
Staten en in elk opzicht voldoen aan
de door dat College te stellen eischen.
Zij worden op de eerste aanschrijving
van dat College, binnen een daarbij te
stellen termijn door of met andere, ter
beoordeling van dat College, aan de
behoeften van het verkeer beantwoor
dend, vervangen of uitgebreid.
Behoudens wijziging onder goedkeu
ring van Gedeputeerde Staten wordt
voorlopig gereden met drie wagens,
waarvan één met Fiat-carrosserie en
-chassis (chassisnummer 205.126; mo
tornummer 29.816), één met Ford
carrosserie en -chassis (chassis-en
motornummer 10.129.290) en één met
G.M.C.-carrosserie en -chassis (chassis-
en motornummer 6.252).
gt*
Cees Bankersen (links) en N. v.d. Hoff anno 1932
129