delig zaakje. Ook hij kocht een wagen en daarmee begon de concurrentie. In 1922 kocht Nico van der Hoff samen met Piet Honig uit Oost-Graftdijk de eer ste bus. Van der Oord liet dat niet op zich zitten. Ook hij wilde een bus, maar Van der Hoff haalde hem over medecompagnon te worden. Zo kwam er een bus voor 11 perso nen, waar in het begin maar één dag mee werd gereden. De Eerste Graftdijker Autobus Onderne ming was van start gegaan. Later begon men gezelschappen te rijden en zondag avond naar Alkmaar (voor de vrijgezellen). Half elf weer terug, 70 cent een retourtje. Wegenbelasting kende men niet en even min een keuring. Met je rijbewijs was je klaar. EGAO Eerste Graftdijker Autobus Onderneming) Vergunning In het Provinciaal Blad van Noord-holland staat een besluit van 13 juli 1927, betreffende: I.Het verlenen van een vergunning aan N.A. v.d. Hoff, P. Honig en C.v.d. Oord te Graft, tot het in werking houden van autobusdiensten van Alkmaar naar Spij kerboor en terug. En van Markenbinnen naar Purmerend en terug (op Dinsdag) onder de volgende voorwaarden: 1. De wagens moeten worden onderhou den ten genoegen van Gedeputeerde Staten en in elk opzicht voldoen aan de door dat College te stellen eischen. Zij worden op de eerste aanschrijving van dat College, binnen een daarbij te stellen termijn door of met andere, ter beoordeling van dat College, aan de behoeften van het verkeer beantwoor dend, vervangen of uitgebreid. Behoudens wijziging onder goedkeu ring van Gedeputeerde Staten wordt voorlopig gereden met drie wagens, waarvan één met Fiat-carrosserie en -chassis (chassisnummer 205.126; mo tornummer 29.816), één met Ford carrosserie en -chassis (chassis-en motornummer 10.129.290) en één met G.M.C.-carrosserie en -chassis (chassis- en motornummer 6.252). gt* Cees Bankersen (links) en N. v.d. Hoff anno 1932 129

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 25